Sonnet Hennie van Ee roept bewondering Zwolse stadsdichter op

Uit vijftig inzendingen heeft jury unaniem winnaar gekozen.

Met het sonnet "en kleur het raam" heeft de Zwolse Hennie van Ee stadsdichter Lenze L. Bouwers doen verzuchten: "ïk wilde dat ik het zelf geschreven had."

Bij de driekoppige jury van de gedichtenwedstrijd was er geen twijfel mogelijk:
dit gedicht stak met kop en schouders boven de rest uit.
Jurylid en bibliotheekmedewerker Corina Staal legt uit waarom.
"Het is een heel bijzonder gedicht. De woorden zijn heel zorgvuldig gekozen. Het is helder geschreven, maar toch mysterieus, afgesloten met een open einde. Er zit zoveel in."

Bron: Stentor, vrijdag 1 februari 2008.

En dan nu nogmaals mijn gedicht:

ik schrijf mijn huis met strakke ogen
gesloten achter de gordijnen
het tuinpad ligt nog onbewogen
achter wolken wil de zon niet schijnen

de lage lucht buigt rozenbogen
ik schrijf mijn huis op zwarte lijnen
ergens wordt het lot gewogen
de laatste zwaluwen verdwijnen

ik schrijf de deur wagenwijd open
hoor de trap weer stiekem kraken
en ruik het versgebakken brood

ik schrijf het veilig binnenlopen
zie de bloemen op het laken
en kleur het raam dat uitzicht bood

© hennie van ee, januari 2008

Geplaatst op 5 februari 2008, in Uncategorized. Markeer de permalink als favoriet. 24 reacties.

  1. jacob hesseling

    het is een prachtig gedicht.

  2. dank je, jacob

  3. Bennu Hennie van Ee dan?
    Dan ken nu goet dichte
    ken u ook openen?
    groentes fan Rotje

  4. ja ! MooI !

  5. droomvrouwtje

    Echt heel mooi 😉
    xxx

  6. dank, dank, dank
    wat ken ik openen, rotje?
    schrijven is kilometers maken, las ik net, en af en toe springt er iets uit
    de vuurjuf

  7. Een TOPPER vuurjuffer:-)
    Ik zou het gedicht in een iets ander lettertype doen, dan springt het er meer uit.

  8. laila,
    dank voor je opmerking
    en het duwtje in de rug
    groet je

  9. Terecht gewonnen! Gefeliciteerd vuurjuffer!

  10. En nu dan schijnt de zon zijn rozenbogen…
    Van harte, groet Ragfijn

  11. Ja, prachtgedicht…ik voel er ook heel veel in en bij.
    Hartelijke groet, Coby

  12. Het is prachtig, heel hartelijk gefeliciteerd!

  13. zal het maar zeggen
    als je kunt dichten
    kun je dan ook openen?
    openen/dichten, valt
    het kwartje?:)

  14. Lenze Bouwers was nog
    mijn leraar toen ik eens
    begon aan een cursus
    creatief schrijven
    óók hij begreep me
    niet…..snif:(

  15. annet, het kwartje is gevallen
    ik kan openen
    zilvertje, coby, ragfijn en gala,
    dank voor jullie aardige reacties
    het is een doorleefd gedicht, maar dat hebben jullie wel begrepen
    groet je

  16. annet, soms is het prettig als men je niet begrijpt, dat geldt ook voor dichters)))

  17. Met natuurlijk de warme felicitaties van mij. Goed gedaan!

  18. Jos Goedmakers

    Ik lees het nu pas. Wat een topper! Proficiat Hennie!

  19. Een paar jaar geleden had je de LAZ(Literaire activiteiten Zwolle)prijs met een prachtig gedicht en nu deze waardering.
    Een beetje erkenning geeft moed om door te gaan.

  20. Mooi, strak en duidelijk!
    `de laatste schaduwen verdwijnen….`

  21. Van harte Vuurjuf.
    Een terechte prijs voor een mooi gedicht
    groet je

  22. dank voor de warme reacties
    ze doen goed
    groet aan allen
    de vuurjuf

  23. Liggen er nog meer werken van je in de winkel..net als van die andere Zwolse Kunstenmaker Hesseling.

  24. oooo….Deze heb ik gemist, Vuurjuffer!
    Het is een terecht winnend gedicht, want ik vind ‘em wonderschoon…!
    Het is mystiek, mysterieus…inderdaad!
    Lieve groet:)

