over de liefde en de dood

de dood kwam op mijn pad
zo onverwacht
ik was nog niet gekleed
de koffie nog niet klaar

ze keek me dwingend aan
de eeuwigheid
een ogenblik en zei
ik ben de liefde maar

© hennievanee, mei 2008

Geplaatst op 19 mei 2008, in Uncategorized. Markeer de permalink als favoriet. 24 reacties.

  1. zucht. zo onherroepelijk eeuwig.

  2. Scramble X

    Mooi verwoord….
    Het einde in liefde…

  3. vuurjuffer

    mevrouw, net als de liefde
    scrambleX, lees een happy end, de liefde op het pad
    dank voor jullie reacties
    vuurjuffer

  4. Ik doe mee met mevrouw.

  5. hoe waar!!!!
    liefde kan ook een soort dood van iets betekenen…
    zeker als dat opeens en onverwachts je pad doorkruist…
    super kort en super mooi
    jeggroet

  6. vuurjuffer

    meneer, u bent vast samen heel gelukkig
    jeg, blij met je commentaar
    met groet aan beiden

  7. Als de liefde zo komt, als een ogenblik, ben ik klaar voor de dood.

  8. dat heb je mooi en waar geschreven; en het is ook een oud en eeuwig thema…de liefde ontleent haar grootste charme aan het feit dat ze op die manier onvermijdelijk eindig is

  9. Ik denk er even een poosje over na. Welterusten.

  10. Liefde en dood kennen dus eeuwigheid, zo voelt het voor mij als ik jouw gedicht lees.
    Maar ik weet niet eens of ik het zo in de goede woorden weergeef wat ik precies voel als ik jouw gedicht lees.
    Prachtig in ieder geval.
    hartelijke groet, Coby

  11. vuurjuffer

    geroma, een gedicht op zich wat jij schrijft
    cor, liefde en dood, niet te ontlopen, onvermijdelijk (mooi woord)
    zilver, goed geslapen?
    coby, liefde en dood, twee thema’s die oneindig zijn…..
    dank voor jullie waardevolle reacties,
    mooie dag gewenst,
    vuurjuffer

  12. wonderschoon, vuurjuf
    en des te ontroerender
    met de kennis, die u ons
    heeft gegeven,
    gr. hippo

  13. vuurjuffer

    hippo, laten we waken voor vals sentiment!
    vr. gr.

  14. vals senstiment (in mijn beleving) leidt af van de essentie (in mijn ogen het contact)
    dit is echt een prachtig gedicht, dat zeer na komt aan mijn perceptie van de werkelijkheid
    waakzaamheid speelt daarin een ondergeschikte rol, aanwezig en bewust van de natuur van de geest, dat wel
    u raakt mij echt

  15. ik ben de liefde maar
    dat woordje maar
    sterk en geruststellend
    en toch ook…
    pracht gedicht

  16. vuurjuffer

    hippo,ik heb de laatste tijd wat van mezelf bloot gegeven en de vraag is hoe ver ik hierin wil gaan,
    ik schrijf vanuit een innerlijke behoefte, de behoefte om wat groot en overweldigend is, kleiner te maken,
    en af en toe merk ik dat wat ik schrijf ook een ander raakt, da’s mooi
    doranne, maar relativeert, of de liefde minder is dan de dood, maar zo is het niet…..
    groetjes

  17. PACO PAINTER

    Ben het met Geroma eens

  18. Práchtig!!
    Lieve groet :-))

  19. De laatste zin is veelzeggend. Mooi Vuurjuf.
    Het zijn kwetsbare dichten die je schrijft. Dat heeft niet zozeer met blootgeven te maken maar met delen en herkenning oproepen.
    groetje

  20. vuurjuffer

    paco, fijn dat je weer langs kwam
    heer lot, dank u
    dianne, blij met je commentaar, echt blij!
    groet jullie

  21. Heb er weer naar zitten kijken, maar kan het niet grijpen… maar dat ligt aan mij. Fijne dag!

  22. vuurjuffer

    hoi zilver, waarom zou het aan jou liggen,
    misschien ligt het wel aan mij of aan het dicht
    groet terug!

  23. Nu heb ik het weer tot me laten doordringen en weet je een gedicht is natuurk hoe het een ander past, ik zoek altijd naar wat het voor mij betekent, want hoe het zit en voelt voor een ander of die het schreef is zo moeilijk, daar weet je niks of te kort van.
    Ik heb het nu voor me zelf zo, die eerste regels zijn prachtig en kan ik verklaren, maar nu de de laatste ook, de dood is voor altijd en staat vast, maar is soms ook de verlossing uit het lijden en dat is de vriendelijkheid van de dood, je hoeft niet altijd te lijden, dus nu kan ik met heel mijn hart zeggen, ik vind het prachtig, ik ben altijd zo blij als ik dat volmondig kan zeggen, als ik het een plaats heb gegeven en uit een gehaald heb, dat zijn vaak ook de regels die blijven hangen, omdat je het leest en leest, dank je wel.

  24. vuurjuffer

    zilver, zoals jij het schrijft, zo kun je het lezen, misschien kan het ook nog anders, dat maakt poëzie spannend!
    (tussen haakjes,ik vind jou een prachtvrouw:)))
    lieve groet

