de reis terug

hoe ontheemd zij is geweest
hoe onveillig
in haar eigen leven
geen vluchteling
nog nooit bedreigd
maar toch

hoe moeizaam nu
de weg terug naar huis
geen prikkeldraad
geen kampen
en toch

hennievanee, mei 2008

Geplaatst op 27 mei 2008, in Uncategorized. Markeer de permalink als favoriet. 18 reacties.

  1. Harry.C.A.Daudt

    Vuurjuffer,echt een echt gedicht.
    Bij lezing…lees je opnieuw en opnieuw…en nog geeft het gedicht zijn/haar geheim niet prijs.Kortom:dankzij jouw gedicht word ik ‘dichter’.
    Groet,
    dichterbijgrave

  2. vuurjuffer

    dichter u bent een dichter
    groet
    de vuurjuffer

  3. Het is er toch echt….
    Welkom terug, Vuurjuffer, ik vind het weer prachtig.
    Hartelijke groet, Coby

  4. prachtig vuurjuffer
    zo’n heldere reis en toch ook weer niet

  5. Heel mooi, weer terug met de reis terug, dit roept voor mij het gevoel op van vroeger als kind, als ik ergens gelogeerd had, thuis was vertrouwd, thuis was mijn nest, maar niet altijd ideaal.

  6. oh ja…ik begrijp die woorden op één of andere manier heel goed, tenminste dat vermoed ik…
    jeggroet

  7. PACO PAINTER

    Dit is weer echt prachtig

  8. vuurjuffer

    coby, dank je en groet terug
    gala, helder, een mooi woord
    zilver, fijn dat het ook bij jou een gevoel oproept
    jeg, voelen en begrijpen
    paco, dank
    met een dikke groet aan jullie

  9. Je woorden zijn van jou, maar het gevoel dat ze uitdragen is van ons allemaal. Ieder onze eigen reis, ons moment -hetzij lang of kort- van zich ontheemd voelen. De kampen en de prikkeldraad die zijn er metaforisch wel; ook dat is een werkelijkheid.
    Complimenten, vuurjuffer, een gedicht om je in te verliezen.

  10. tomestepona

    Mooi, mooi, ontheemd en mooi!

  11. vuurjuffer

    hiraeth, dank voor het zorgvuldig lezen en intepreteren
    tomestepona, dank
    groet aan jullie

  12. vuurjuffer

    ik probeer daar zo zorgvuldig in te zijn
    erger mij aan typefouten
    interpreteren

  13. Gerrie Bleijenberg

    Het doet me denken aan mijn moeder die twee jaar geleden de overgang van thuis naar een verzorgingshuis niet overleefde. En zo zal ieder eigen associaties hebben. Hulde!

  14. vuurjuffer

    de lezer leest wat hij wil lezen
    dank!

  15. Vreemdgaan; ja idd je kunt er van alles bij bedenken.Mooi gedicht.

  16. vuurjuffer

    klopt, de lezer bepaalt

  17. Wat mooi eigenlijk dat je geen interpunctie nodig hebt en hoofdletters om de dingen helder te kunnen verwoorden… U bent(misschien liever:’hebt’) een talent, Vuurjuffer!Echt! Over gedichten kun je uren praten, er zit zoveel meer achter de taal dan je eerst denkt. Kent u het essay van Kopland ‘Woorden onder woorden brengen", over het ontstaan van een gedicht? Heel mooi. Hij geeft deze zomer een cursus poezie ergens in de Bourgogne, helaas al helemaal volgeboekt…

  18. vuurjuffer

    meneer, u maakt mij een groot compliment
    Van Rutger Kopland ken ik het Mechaniek van de ontroering
    ik zal eens op zoek gaan naar het essay dat u noemt

