blauw glanspapier

morgen koop ik meters
vrienden en een tafel
voor z’n allen
zondagmiddag zal het zijn
in de schaduw
van de bomen
eten wij olijven
drinken witte wijn

in de verte
speelt het leven
met granaten en
met jongens
bloed spat dronken
rond maar wij
zitten zo gezellig hier
op een vel
blauw glanspapier

©hennievanee

Geplaatst op 8 juni 2008, in Uncategorized. Markeer de permalink als favoriet. 18 reacties.

  1. Mooi weer Vuurjuffer. Ik zit alleen even met het woord ‘lekker’, zoek een synoniem maar kan het niet vinden. ‘Lekker’ is niet zo’n mooi poetisch woord vind ik eigenlijk.

  2. vuurjuffer

    meneer, eigenlijk vind ik het in deze context wel passen,
    niet ieder woord in een gedicht hoeft poëtisch te zijn, vind ik
    het mag hier en daar wel schuren, maar dat is niet helemaal wat u bedoelt
    zo gezellig zou ook kunnen,
    weet u wat? ik ga het nu veranderen
    met dank

  3. Zo kan het allemaal naast elkaar bestaan, ja.
    Hel en hemel. Zo lees ik het tenminste. En je kunt het ook nog bedenken en creëeren, op papier.
    Hartelijke groet, Coby

  4. vuurjuffer

    ja en als je in de hemel zit, kun je je afsluiten voor de hel
    en andersom
    coby, geniet van de zon

  5. Mooi weer, Vuurjuffer!
    Schrijnend contrast, alsof de hemel niets met de hel te maken wil hebben en de hel niet met de hemel, het blauwe glanspapier doet me denken aan uiterlijke schijn, aan de vluchtigheid van het bestaan, althans zo lees ik het. En de lezer heeft altijd gelijk, las ik laatst – een zin die me zeer aansprak. 🙂
    De volgende keer hou ik weer zoet m’n mondje dicht, want eigenlijk moet je gedichten niet uitleggen, vind ik, het is vooral een gevoel (‘het voelt zoals het is’). ;)Reactie is geredigeerd

  6. vuurjuffer

    hoi marjelle, (weer) blij met je reactie!
    het blauwe glanspapier van een glossy magazine
    groet je

  7. u speelt het leven in dit gedicht
    alsof de inkt wordt betaald
    met het bloed van de ander
    het schrijnt op afstand
    gr. hippo

  8. Intens mooi, het een en het ander, het bestaat allemaal, vind het een gedicht om aan elke wereldburger mee te geven.

  9. dubbel maar zo is het, soms is het ver van je bed
    Wat dacht je van gemoedelijk als synoniem, V. ? Dat zegt veel en past in de klank
    groet je

  10. Un dimanche a la campagne et l’enfer du guerre.
    Je gedicht werkt voor mij erg filmisch, dus ik krijg eerder beelden dan dat ik nu een degelijke verbale interpretatie kan geven. Ik kom in eerste instantie dan ook niet verder dan het oerthema van het verlies van onschuld en de valse schijn van het niet-zijn.
    Hartelijke dank weer en groet!

  11. vuurjuffer

    Hiraeth, het is ook geschreven vanuit beelden, realiseer ik me nu, een reclamebeeld tegenover dat andere beeld, goed dat jij dat opmerkte
    dianne, gemoedelijk… ik ga erover nadenken, het mist iets scherps
    zilver, elke wereldburger met een gedicht van de vuurjuffer, het moet niet gekker worden
    dank voor jullie op- en aanmerkingen,

  12. de tegenstelling zo scherp weergegeven;
    door het begin krijgt het een extra lading: heel kanp gevonden!

  13. Pijnlijke maar o zo ware tegenstelling!

  14. vuurjuffer

    kornelis en wilma,
    dank voor het reageren
    met een zonnegroet in de ochtend

  15. PACO PAINTER

    Ook deze weer heel mooi

  16. vuurjuffer

    danku, senor

  17. Ingrid van den Bergh

    Diep verlangen naar een maakbare wereld.

  18. goede analyse en leuk dat je hier nog langs kwam
    groet

