de kunst van het geluk

foto

het geluk zoeken
is niet meer dan
het geluk hervinden
dat wat ons werd ingeprent
een vroege herinnering
en toch
men moet het willen
de wanhoop weerstaan
het verleden
toekomst geven

©hennievanee, juni 2008
afbeelding: Gustav Klimt (1862-1918)

Geplaatst op 19 juni 2008, in Uncategorized. Markeer de permalink als favoriet. 9 reacties.

  1. men moet het willen
    de wanhoop weerstaan
    het verleden
    toekomst geven

    Ja… en mooi verwoord.Reactie is geredigeerd

  2. Soms zijn vroege herinneringen ook niet echt gelukkig, maar ik begrijp je gedachten en bedoeling. Dat men moet willen, ja, dat is prachtig hoe je zoiets in deze woorden hebt kunnen weergeven.
    Hartelijke groet, Coby

  3. coby, als geluk niet ingeprent is, valt het later nog te leren
    marjelle, je haalde het eruit
    met dank voor jullie reactie

  4. Henk Arjen Baas

    Prachtig als harts reactie.
    Ingeprent geluk: ik zoek tussen de regels naar het geluk wat de opvoeder/ s inprenten of naar het geluk wat een mens/ kindje al van nature bij zich draagt…
    Men moet het willen: is mijn credo: soms schrik ik hoe weinig mensen dit – lijken te – willen
    Groet van Armán
    PS erg mooie afbeelding – dit zou betekenen dat het om de opvoeding gaat…Reactie is geredigeerd

  5. Een bijzondere gedachten, ik weet nog die intense tevredenheid die ik als kind had, het is terug, maar dan met kennis. Mooi je laat me bij iets wat ik even niet bedacht had.

  6. PACO PAINTER

    Geluk blijft iets ongrijpbaars.Je kunt er niet bij en toch weer wel.Mooi geschreven

  7. arman, het heeft te maken met je jonge jaren, dan kun je geluk leren kennen
    zilver, zoals jij het zegt
    paco, geluk moet je willen, dat gonst door mijn hoofd
    met dank,

  8. Maria-Dolores

    bleef ook even hangen op de regel waar Coby over viel… denk dat geluk niet altijd ingeprent is, maar voor de meeste mensen wél korte geluksmomenten … als het er erg weinig waren, moet je soms lang zoeken om je te kunnen herinneren hoe het was, of zelfs dàt het er was, voordat je op zoek kunt gaan…

  9. het schrijfsel is gerelateerd aan de afbeelding
    geluk als herinnering is iets wat mij heel erg aanspreekt en daarom er ook weer naar op zoek gaan, een herinnering die er voor mij (gelukkig) vroeg ingeprent is,
    maar dat geldt niet voor iedereen, ik weet het

