le métèque


wij nemen het leven lief
op een achternamiddag
zomaar ergens in de week
vijftien levens later

draaien wij wat ons ontroert
moustaki in grijs en
weten dat het gisteren nog
iedereen had kunnen zijn

©hennievanee, juli 2008

Geplaatst op 22 juli 2008, in Uncategorized. Markeer de permalink als favoriet. 22 reacties.

  1. Ja…
    Mooi!
    Heb het hardop voor mezelf gelezen en erg mooi….
    Lieve groet van Afi :))

  2. afi,fijn dat je langs kwam, heb zo jouw blog ontdekt, werkelijk prachtig!
    mooi avatar:))
    groet terug

  3. mooi V.. en sterke eerste zin ook.
    groet

  4. brings back memories.

  5. Ik ken ze, die achtenamiddagen….
    Prachtig Vuurjuffer….

  6. D., na leven had een , gekund
    lebonton, ook vijftien levens later?
    scrambleX, :))
    dank en middaggroet je

  7. Vuurjuffer, ik word daar ook steeds ook door verrast bij jou, dat je zinnen op andere manierenk kunt lezen, zoals je in je reactie aan Dianne zegt.
    Zo kan ik de tweede strofe ook lezen als: draaien wij wat…..ons ontroert Moustaki. Soms zie ik het, soms ook niet, maar hoe dan ook loopt en klopt het. Ik leer heel wat van je op poëzie-gebied.
    Hartelijke groet, Coby

  8. na leven een maakt het zorgelozer 🙂
    maar zoals het staat is mooier.
    op de liefde V.
    met groetje

  9. Ach, Le Métèque…
    ik hoor het mooie liedje al
    prachtig sereen en zachtjes gezongen
    door die grijze ba(a)rd… 🙂

  10. Harry.C.A.Daudt

    Vuurjuffer…verrast me met verrassende poezie en ja George Moustaki…een bard met bronzen stem;Genieten…met een hoofdletter.
    Groet,
    dichterbijgrave

  11. drie keer op drie manieren gelezen, hier hou ik van, zinnen zonder interpuntie,.die je zelf kunt plakken en knippen

  12. doranne, voor de creatieve geest,
    en zo’n gedicht is nooit af, dat vind ik dan weer aardig
    harry, mooi brons geluid
    bart, met ogen dicht
    dianne, je leest het :))
    coby, zo’n oude grijsgedraaide LP van een grijze krullebol, spelen met taal is heerlijk
    dank jullie

  13. www.watersport4all.nl
  14. viktor loman

    prachtig
    viktor en rené

  15. Henk Arjen Baas

    Prachtig:
    ik lees in vrije vertaling: – dat iedereen alles kan zijn en alles iedereen kan zijn in de 15e levensfase, soms eerder, soms later soms ook nooit…omdat men moet willen…
    Een – volledig – doorleefd gedicht rijk!
    groet je,
    Armán

  16. PACO PAINTER

    Het gonst door mijn hoofd

  17. paco, da’s origineel
    arman, jij leest het zoals jij het bedoelt
    victor en rene, dank jullie
    een warme groet, want dat gaat het worden!

  18. – lees vooral de ontroering die leven met zich meedraagt – naast de zwaarte die leven in zich draagt:)
    Armán

  19. nooit kunnen bedenken dat diezelfde `métèque` zoveel impact op de nederlandse samenleving
    zou hebben. En destijds grijs gedraaid.


  20. Liefs en dank voor je woorden.

  21. woorden glijden langs me
    en ik probeer ze te vangen….
    gr. van Annet

  22. een wat verlaat dankjulliewel,
    geroma, altijd weer knap hoe jij bijpassende muziek weet te vinden, dikke dank!

