el hombre blanco, lyonel feininger

foto

met een gezicht dat blanco was
waarde hij op hoge benen
door de stad
een geest
een spotprent
met hoed en pijp en rode das

licht gebogen
boven mens en kerk
trok hij alle kleuren aan
met reuzenvoeten
witte hij
de grond van het bestaan


el hombre blanco, lyonel feininger
©hennievanee
nr. 248

Geplaatst op 10 september 2008, in Uncategorized. Markeer de permalink als favoriet. 14 reacties.

  1. Joh, ik vind het zo bijzonder, ik kom morgen nog even om hem goed te laten doordringen.
    Welterusten!

  2. hoi zilver, ik zag dit schilderij in het thyssen museum in madrid,
    het maakte toen indruk en nog steeds
    heel andere woorden zouden ook passen, dat intrigeert

  3. Harry.C.A.Daudt

    Vuurjuffer…figuur zo gestapt uit een ‘prentenboek’;’hij waart op hoge benen’…
    goed verwoord.
    Ik had even…associaties met Roald Dahl’s GVR(
    Grote Vriendelijke Reus)
    Boeiend blog;’t is bij jou:genieten.
    Groet,
    -dichterbijgrave-

  4. el hombre blanco, lyonel feininger
    Mooiste art sinds tijden !
    Prachtig gedicht waar ik mij – onwezenlijk – in herken…maf…
    Groet,
    Armán

  5. Bijzonder!

  6. harry, ik ben blij met je woorden, juist nu want twijfel slaat toe maar de 250 maak ik vol!
    arman, je zou hem kunnen zijn, waarom niet? feininger heeft hem niet per ongeluk zo geschilderd,
    paco, dank!
    groet

  7. proef iets van een ooievaar
    bijzonder in woord en beeld
    mooi!

  8. Een verrassende bijdrage vuurjuffer.
    De schilder ken ik niet .
    Onmiddeliijk associeer ik het geheel met;
    megalomane blanke en zoek het woord megalomaan op.
    "Het sublimeren van minderwaardigheidsgevoelens’, lees ik.
    Een engerd wel, eigenlijk.
    "Met een gezicht dat blanco is", vind ik eng.
    Waarom streeft iemand er naar zo blanco te zijn, zo vormeloos?

  9. laila, ik weet niet of hij ernaar streeft, hij is gewoon zo,
    nu ik weer kijk vind ik hem een dandy en misschien is dat gezicht wel helemaal niet zo blanco,
    verrassend, iedere keer lijkt hij anders, projecteer ik soms mijn emoties van het moment op deze man?
    het is trouwens geen blanco man, maar een witte man
    annet, dankje
    de zonnegroet

  10. Ik vind het mooi gezegd en gevonden: blanco trekt alle kleuren aan… Ik denk dat dat ook zo is. Misschien wel net zo als zwart.
    Bijzonder schilderij!
    Hartelijke groet, Coby

  11. Hey Vuurjuffer, twijfel opent: maar is in mijn kritische beleven niet wezenlijk terecht
    in pure woorden weerkaatst leven groeiende:dus op naar de 500:)
    Hartlijks,
    Armán
    Ik denk nu: hij is een open spiegel…
    die je inderdaad invult naar – eigen – believen: sprekende voor mijzelf…Reactie is geredigeerd

  12. Een perfecte beschrijving van een perfect werk. Kleur gezien en verwoord. Knap.
    Groet, O.

  13. O. ik streef perfectie na, ben blij met jouw reactie, maar het kan altijd beter
    groet van de vuur…

  14. hoi arman,
    een spiegel waarin je jezelf ziet, klopt!
    misschien moet ik wel een andere weg inslaan met mijn schrijven, ook dat is groei
    goede nacht!

