als alleen de hanen kraaien

daar wil ik niet langer zijn
niet in dat dorp
waar men monden snoert
de mensen stom geslagen
alleen de hanen kraaien

daar niet meer nooit meer
met de dagen
eenzaam in het halfduister
men alleen de hanen hoort
waar geen mens naar kraait

©hennievanee, november 2008

Geplaatst op 1 november 2008, in Uncategorized. Markeer de permalink als favoriet. 40 reacties.

  1. Mooi verwoord, originele invulling van het hanenthema…
    Nee, daar zou ik ook niet meer willen wonen…
    groet Bart

  2. Krachtige boodschap!

  3. Een poëtische haan, mooi.

  4. Filosofisch gekraaid.

  5. "Er is een dorp waar hennen wilen leven."
    Schrijnend vuurjuffer.

  6. Dit is een hele mooie hennie.

  7. Ik zie die dorpen voor me, je hebt gelijk!
    Prachtig verwoord!
    Hartelijke groet,Coby

  8. Haantjespoëzie 😉
    De voorlaatste regel zit me niet helemaal lekker, lijkt een woord te missen aan het begin, alleen weet ik zo gauw niet welk woord…

  9. treft, mooie invulling.
    groetje

  10. goede verwoording van het epibretisch effect!

  11. Hele mooie bijdrage!
    gr eva

  12. Mooi!

  13. Maria-Dolores

    in zo’n dorp
    helpt soms alleen
    gewoon tòch kraaien!

  14. Was je in Zwolle?

  15. Petje af voor deze poëtische bijdrage!

  16. In zo’n dorp wil je niet wonen.
    Je wil het niet alleen de mensen besparen maar ook de plek.
    Daarom geef je alles wat je hebt –
    en je krast en kraait tot het duister wijkt.

  17. Een andere ‘kraai’ der Haen, maar wel een bijzondere kraai!

  18. Beste Vuurjuffer,
    Wonderschoon gedicht!
    Bedoel je soms Ede. Zou zo maar kunnen.
    Het ga je goed.

  19. Soms kraaien we te weinig ja….

  20. We zullen vaker kraaien….

  21. Hoeft de haan geen drie keer voor te kraaien.
    groet Luuk

  22. krachtig blog!

  23. een bijzonder gedicht

  24. waar geen mens naar kraait
    Mooi gedicht, Vuurjuffer.

  25. Ina Dijstelberge

    Ondanks alles verstillend.

  26. Vooral het eerste deel. Erg mooi.

  27. Harry.C.A.DAUDT

    ‘waar men monden snoert’& ‘de mensen stom geslagen’; zinnen die je beetpakken.
    goede invulling van hanenthema.
    -groet&aanbevolen-
    dichterbijgrave

  28. ik was niet in het dorp,
    en nu blij verrast met zoveel reacties
    herkenninig misschien?
    een groet

  29. Uit mijn hart gegrepen

  30. Wat een heftig gedicht…
    Liefs van Afi

  31. Ingrid van den Bergh

    Mooi uitgewerkt, dit thema, heel origineel.
    Goed voelbaar gemaakt.
    Ik maakte het mee, ooit, in zo’n dorp.Reactie is geredigeerd

  32. paco, dan is het goed
    afi, je hebt vuur in je donder of je hebt het niet:))
    ingrid, lotgenoten….
    nogmaals dank voor alle fijne reacties, ik ben er blij mee

  33. ‘waar geen mens naar kraait’zo mooi en raak de oppervlakkigheid van een dorpsleven beschreven;
    lijkt op mijn dorp, is mijn dorp!

  34. en ben je er gelukkig?
    leuk dat je nog reageerde,
    mijn hoofd en handen zitten vol, niet met hanen maar met andere dingen en dieren,
    daar gaat mijn tijd nu naar toe!
    een groet

  35. als een kind in de snoepwinkel!

  36. houden zo! en bewaar het kind

  37. Spookachtig lijkt me dat! Lieve groet mJan.

  38. ha marsjan,
    er zijn plekken waar je beter niet kunt wezen!
    dikke groet vjuffer

  39. wauw…… moet hem nog eens lezen. Maar het komt wel binnen!

  40. inge, fijn dat je hier even was,
    dikke groet

