portret

foto

pas als hij weg is
ziet ze zijn gezicht
de kleuren
van oor ogen mond
trekken haar weer
naar hem toe

in stevige greep ligt
wat hij voelt

een stem zegt
dat het anders moet

©hennievanee, november 2008
portret geschilderd door paul citroen

Geplaatst op 12 november 2008, in Uncategorized. Markeer de permalink als favoriet. 15 reacties.

  1. Mooi geschreven, ik heb het al een paar keer gelezen en ontdek nieuwe dingen. Mooi werk van Paul Citroen, als kind zag ik veel van hem op de tv. Kende niet zijn werk met kleuren, mooi!

  2. Ook ik vind dit erg mooi

  3. ben blij met mooi, zilver en jacob 🙂
    lees nu zelf ook een laagje eronder,
    wat roept het portret bij de kijker op, zo vraag ik mij af

  4. even gedacht
    er is teveel geschrapt
    maar je kunt het ook
    anders lezen ‘in stevige
    greep ligt wat hij voelt’
    toch even nadenken
    Citroen’s werk vond ik
    altijd al intrigerend
    en vond het jammer dat hij
    langzaam wegzakte en ineens
    werd hij weer opgediept
    tegelijk met mijn gedachte
    géén toeval, om dit schilderij
    moet ik in de eerste plaats
    lachen, omdat je het niet
    verwacht….
    groetjes van A.

  5. Het portret is voor mij een man/mens met twee gezichten: de zichtbare, lichte kant die het eerste gezien wordt door en in het licht en de donkere kant, de schaduwkant. De scheiding zit precies in het midden. Dat maakt het abstract. Maar ondanks het licht aan de ene kant heeft de donkere kant veel meer zeggingskracht, power, gevoel in zich.
    Het gedicht lees ik in deze context dan ook als dat pas als hij weg is, en de indruk die hij geven wil en dat wat hij wil laten zien, de andere kant, de kleuren worden gezien. Dat wat hem maakt en wie hij werkelijk is….
    Tot zover mìjn eerste indruk…
    Hartelijke groet, Coby

  6. Mooi. Ik ben ook naar de tentoonstelling in Zwolle geweest. Viel mij wat tegen. Had er meer van verwacht.

  7. Kort en goed!
    gr eva

  8. Vind het gedicht mooi, mystiek.
    groet Luuk

  9. gelezen, weggedroomd, weer gelezen,
    duizend gedachten maak je los
    het portret roept bij mij een onverzettelijkheid op, blijf op afstand ook, misschien kun je zo iemand pas zien als hij weg is, zoiets….

  10. annet,grappig dat je lachen moest, zijn lippen zijn ook wel erg rood:))
    wel een man die je bijblijft, die je niet meer loslaat ook als hij weg is
    coby, je hebt een mooie "kijk",een mens met twee kanten en hij is de enige niet, kracht schuilt in de donkere kant, die ook met meest verbergt, daar spreekt geen gevoel
    martien, als ik ben geweest laat ik weten wat ik er van vond
    eva, dank voor kort en goed
    luuk, jij leest wat je ziet of zien wil
    met een avondgroet

  11. doranne, je geeft een mooie analyse, iemand die zich niet laat kennen, lees ik bij jou
    dank voor je reactie

  12. de stevige greep is iets te stevig in het portret aanwezig, waardoor in mijn ogen de afstand toch bewaard blijft..dus inderdaad : het moet anders…
    jeggroet

  13. dagjeg, …… en de stem kan van buiten komen maar ook van binnen
    fijne dag

  14. vind het mooi, los van het portret mooier.
    groetje

  15. dag d,
    lees het dan maar los:))

