op reis zie ik

met geleende ogen ga ik op
reis hoewel nog thuis zie ik
wat niet vanzelfsprekend is
soms toch anders ligt de dood
bijvoorbeeld die voorbij de
tijd zijn eigen leven leidt
zie ik door het raam van bus
en trein in de kou de liefde 
staan die nu zonder leven is 

©hennievanee, november 2008

Geplaatst op 18 november 2008, in Uncategorized. Markeer de permalink als favoriet. 12 reacties.

  1. Heftig

  2. Lieve Vuurjuffer, (de) liefde leeft – ook voorbij de tijd

  3. pp, zo is het soms
    hiraeth,en soms leeft de liefde niet
    een vaag-en-mistig groetje

  4. Ik heb je gedicht al een aantal keer gelezen…. en elke keer voel ik weer verder en meer en anders. Met geleende ogen op reis gaan is anders (kunnen) zien en voelen. Ineens openbaart zich helder een ‘andere’ wereld, van een afstand maar toch dichtbij. Ik voel verlies en gemis in je gedicht. En die bestaan..
    Je gedicht blijft in me doorgaan.
    Hartelijke groet, Coby

  5. met andere ogen, proberen, te verplaatsen, te kijken naar wat terug zo anders is…
    Mooi van vorm, ondanks dat het compact oogt, laat het ruimte voor mij als lezer maar lees ik ook een ruimte die niet of nauwelijks is:
    het doorgaan dat Coby stelt.
    groetje

  6. Je hebt maar een paar ogen hoor… Wel is de vorm anders (andere vorm) en meer beschrijvend!
    De lezer ben jezelf. Er zit een lezer in je waar naar je toeschrijft. Een ander kan alleen maar proberen de lezer in jouw lezen. En veel ruimte is er neit: die geef je zelf aan.
    Je ziel zou zeggen: Vergeef het mij te zeggen… Je kunt ook niet alles zeggen vandaar het dichten.
    Door heel veel te schrijven kom je er wel.
    En geloof alleen jezelf en de vrouwtjes och zou Nietzsche zeggen: Neem de zweep maar mee als je ze bezoekt want zij hebben de waarheid ook niet in pacht.
    Ik zou zeggen: Blijf je inschrijven in jezelf en vergeet die buitenwereld maar heel snel.
    sukses

  7. Dichtbij, wat schijnt
    Groet van Ragfijn

  8. Harry C.A.Daudt

    @vuurjuffer…blijft…’het geheim der dingen’;
    dat wat geen woorden heeft,waaraan je geen woorden kunt geven:’geleende ogen’.
    Wij hebben veel ‘te leen’;misschien wel:alles.
    Kortom:’diep gedicht…diep gedacht.
    -groetvandichterbijgrave-

  9. EErlijk van Kruzdlo… Zie je niet vaak. Je gaat beter…

  10. devens, het gaat me inderdaad beter
    harry, dank voor diep, een dichter wil niet oppervlakkig lijken
    ragfijn, en anders lijkt
    r., dank voor je uitgebreide reactie, wie schrijft die blijft en vandaag was ik heerlijk in de buitenwereld, dat doet een mens goed
    dianne, met andere ogen, dat was mijn "werktitel", fijne reactie
    coby, dank voor je "kijk", zien en gezien worden, dat blijft doorgaan
    met een late-avond-groet voor jullie

  11. wat is dit mooi

  12. fijn dat je het mmoi vindt, doet me goed

