ieder mens heeft recht op een gezicht

                  

              Haar gezicht is als haar naam. Ze houdt er
              niet van. Als ze in de spiegel kijkt, ziet ze de
              krassen. Niet dat die er zijn. Het zijn de lijnen
              en de groeven rond haar ogen, haar mond.
              Mercedes. Mercedes Alviraz.
              
              Ze veegt de straten van de stad. Ze maakt
              
              ze schoon. Vrij van bladeren en vuil.
              
              Zwaar werk dat haar langzaam breekt, haar 
              buigen doet.
              Werk waaraan de mensen  voorbij gaan.
              Niemand die de schone straten ziet.
              Haar ziet met haar bezem. Haar raakt.
              Alleen de wind die koud door haar heen
              blaast.
              Eelt op haar handen, eelt op haar ziel.
              Kromgebogen, de dagen dat ze veegt, zij
              geen mensen spreekt.
           

              © hennievanee, 10 december 2008
              

Geplaatst op 10 december 2008, in Uncategorized. Markeer de permalink als favoriet. 26 reacties.

  1. Ingrid van den Bergh

    Met dit verhaal zie ik in gedachten een hele grote wereldbol
    met daarop, als een stip, Mercedes met haar bezem.

  2. christien damman

    Columbia of nou ja, het gedicht is duidelijk en erg mooi geschreven/neergezet.

  3. Bij jou lees ik de redenen die me ertoe brengen de mannelijke en vrouwelijke Mercedessen in mijn stad altijd te groeten en met sommige en praatje te maken.
    Maar ondankbaar werk blijft het.
    Vertaald naar ‘de grote wereld’: te veel mensen leven ongezien en ongehoord en lijden ongekend…
    Mooi en groet, O.

  4. Mag ik antwoorden met een http://www.youtube.com/watch?v=Ctb-SrwL884?
    Ik vind jouw bijdrage net zo mooi.

  5. Ingrid van den Bergh

    Thera, altijd weer mooi, deze "Streets of London."

  6. @Hennie: Mooie indringende bijdrage. Een mensenrechtenblogdag waardig!
    Groet,
    Kokopelli

  7. ingrid, grote dingen beginnen vaak klein
    christien, een miniatuurtje
    oliphant, zien en gezien worden, ik zou er een "thema" van willen maken
    thera, dank voor de mooie link, het blijft een prachtig lied, ik weet nog precies waar ik het voor het eerst hoorde
    ingrid, mee eens
    kokopelli, dank je, er valt zoveel te lezen vandaag
    weer een mooi initiatief!
    met een groet aan jullie

  8. Catharina Anna Maria

    Mercedes, ik vind het een mooie naam. Alleen jammer van die autofabrikant.

  9. Ina Dijstelberge

    Geroerd door het beeld van Mercedes…

  10. antoinette duijsters

    Mooi en waar!!!
    Catharina, Mercedes als vrouwen naam [Spaans] bestaat al langer dan de auto.

  11. Heel erg mooi zelfs

  12. Mededogen, met alle Mercedessen…
    Mooi Hennie, je ontroerende verhaal

  13. Een levend gedicht, ik zie het voor mij.

  14. Treffend!
    gr eva

  15. Haar leven telt, maar zò telt het nìet….
    Je schetst zonder verf een treffend beeld
    Hartelijke groet, Coby

  16. Heel beeldend!

  17. Mooi!

  18. Mooi, Vuurjuffer.
    Ieder mens wil gezien worden.

  19. Ik zie haar in jouw woorden lopen
    groetje

  20. Knaap met knapzak

    Aangrijpend beeld zonder dat het sentimenteel wordt! Aabveveling! (alleen de regel-afbrekingen vind ik wat willekeurig)

  21. knaap met k, ik wilde het een beetje "blok-vormig" houden maar ik zal er nog eens naar kijken
    dianne, je zegt het weer mooi
    marjelle, want dan pas zie je het leed of het geluk of wat dan ook,
    zilver, dank
    edu, je ziet haar staan, daar draait het ook om
    coby, blij met je reactie omdat jij van de verf en van de pen bent
    eva, dank
    linda, ze leeft
    bart, er zijn er veel zoals zij
    paco, met dank
    antoinette, zo kan het leven zijn
    ina, jij liet je raken door haar
    catharina, mercedes is er zelf ook niet blij mee
    met een avondgroet en dank aan mo,
    hennie

  22. de laatste zin vind ik ook erg mooi…zij geen mensen spreekt. Welterusten, ik duik mn bed in.

  23. Voor al diegenen, zonder gezicht en naam:http://nl.youtube.com/watch?v=9FAazfFe_pU
    Mooie bijdrage, Vuurjuffer….

  24. geroma, altijd weer verrast dat jij zulke passende muziek weet te vonden, dank
    marsjan,die zin heb ik drie keer veranderd, jij haalde het isolement eruit,
    lekker geslapen trouwens?
    met een grijsachtig groetje

  25. Harry C.A.Daudt

    @(vuur)juffer…een beeldend miniatuur;’waardig’genieten.
    -terugvanweggeweestdichterbijgrave-

  26. welcome back, dichter

