ongezien

foto

het is niet alleen de tijd
die lijnen trekt
ook de pijn
kerft diepe groeven
in het naakte bot
van het gelaat
hard en bitter
ieder die het treft
niemand die het ziet
omdat men liever zonder

afbeelding: marlene dumas
tekst: hennie van ee

Geplaatst op 19 december 2008, in Uncategorized. Markeer de permalink als favoriet. 15 reacties.

  1. blew, altijd blij met elke vorm van aandacht
    jo, ik zal nog wat meer mijn best doen op het begin en op het tussenstuk :))
    ……omdat het vaak moeilijk praat over eigen leed, daarover gaat het en over de besrtijding van rimpels
    mooie dag voor jullieReactie is geredigeerd

  2. Heel treffend verwoord. Ik las de laatste regel ook als dat anderen ook liever het leed van de ander niet ziet of wil zien. Ik hoorde laatst van iemand die me vertelde dat op datingsites mensen zich omschrijven/aanprijzen als iemand "zonder rugzakje"……
    Hartelijke groet, Coby

  3. hoi coby,
    zo kan het ook,het niet willen zien
    "zonder rugzakje" op de datingsite, misschien bedoelt men dat men het verleden verwerkt heeft, een plek gegeven zegt men dan, open voor een neiuwe relatie, maar mijn verleden maakt mij tot wie ik nu ben, compleet met koffer en die draag ik fier,
    groet terug,
    hennie

  4. "Je moet er maar opkomen!" Mooi.

  5. Ik ben ik toen, hier, nu, morgen, het hoort er allemaal bij idd – mooi, Vuurjuffer. Nieuwsgierig geworden door het schilderij ben ik even gaan googlen en vond ook http://mailer.e-flux.com/mail_images/1175904596BrokenWhite_web.jpg die me ergens aansprak.Reactie is geredigeerd

  6. schrijnend mooi dat open einde…

  7. Schrijnend? Zeker.Mooi ook

  8. martien, dit sterke beeld roept wel iets op, toch?
    marjelle, de link werkt niet, jammer, ik vind het prettig schrijven n.a.v. beelden
    kornelis, de lezer mag het zelf invullen en anders
    paco, waarom? dank wederom
    fijn dat jullie reageerden
    met een zondaggroet

  9. Jammer, Vuurjuffer, bij mij doet-ie (‘deze’) het wel gewoon!

  10. Ingrid van den Bergh

    veel blijft ongezegd
    in de laatste zin
    dat vind ik (stilistisch gezien) mooi al zal de boodschap wrang zijn

  11. marjelle, deze blijft niet werken
    ingrid, ongezegd, mooi woord, beetje als ongezien
    met een nachtgroet voor jullie

  12. Het zien kan soms spiegelen en doet pijn. Mooie illustratie ook! Beide intens. Nu ga ik naar bed. Weltrustengroet Marjan.

  13. marjan, omdat het pijn doet, daarom liever zonder
    een goedemorgen

