een zomerliefde

                                                                                                                                                   
voor ze gaat
blijft ze nog een poosje
ik houd haar
vast
in het goud van een zomer
haar haren haar huid
 
 
handen gevangen
tussen de heuvels
langs meanderend water
vrij van woorden
zie ik haar
mooi
 
 
het kan mooier
maar zij zal niet meer zijn
 
 
 
 
hennie van ee, juni 2009

Geplaatst op 26 juni 2009, in Uncategorized. Markeer de permalink als favoriet. 26 reacties.

  1. een mijmerdicht, v.
    verdrietig maar logisch en ook goed, zoals ik het lees dan…
    zongroet

  2. hoi dianne,
    die laatste regel kan beter, maar hoe?
    hier is het trouwens bewolkt
    wolkengroet

  3. ik begrijp wat je bedoelt, hennie
    en waar je naartoe wilt. Ik denk nog…
    zon met wolkengroet 🙂

  4. Bijna zou ik van de laatste regel willen maken:
    maar het is goed zo.
    Maar dat is niet echt poëtisch verantwoord volgens mij.
    Maar het is meer mijn gevoel en ik weet ook niet of jij het ook zo voelt en zo bedoelt.
    Maar als ik het lees, denk en voel ik dat dus.
    Hartelijke groet, Coby

  5. …maar zij is haar voorbij…
    is het beste wat ik op dit moment kan verzinnen
    nu de zon in en werken, ik draal en treuzel omdat ik eigenlijk wil schrijven 🙂

  6. Christien Damman

    Hoi Hennie,
    kan het niet zonder die laatste regel
    gewoon open laten.
    groet
    Christien

  7. Poeetiesh of niet, het is gewoon mooi in al zijn eenvoud.

  8. dianne, goede suggestie,
    eigenlijk wil ik van het woordje maar af, vind dat een beetje te uitleggerig in een gedicht
    ik denk erover
    christien, ik voel er veel voor, maar komt dan over wat ik bedoel
    nog mooier, na de zomer, de herfst bv.
    coby, ik begrijp je, had het niet helemaal zo bedoeld, maar mooie invulling
    tevreden zijn met wat er is
    The tree, dank voor het mooi en de eenvoud
    ik houd van dat meedenken, voor mij zijn dit waardevolle reacties
    is er al een meedenkgroep?
    avondgroet

  9. misschien
    als zij is gegaan

  10. dan vind ik je oorspronkelijke zin mooier, V., ook omdat die meer ruimte laat.
    Mij stoort het maar niet als te uitleggend.
    Ik denk wel dat je juist daarom niet de laatste zin weg moet laten.
    Dat speelde namelijk ook door mijn hoofd, het weglaten, maar dan is het minder rond.
    Ik denk nog 🙂
    regengroet

  11. het kan mooier
    maar zij zal niet meer zijn
    mijn voorstel;
    afscheid nemen
    mooier zal ze er
    niet meer zijn
    groet

  12. dianne, ik stap op de fiets, daar krijg ik vaak de meest poetische gedachten:))
    eerste inval is zo slecht nog niet, misschien
    bewolkt groetje terug
    roberto,
    goede suggestie, ik neem hem mee op mijn fiets
    misschien:
    het kan mooier
    mooier zal zij niet meer zijn
    vooralsnog vind ik het een goede vondst!
    met dank voor de hulp,
    de vuurjuf

  13. Ha, dat heb ik meestal ook op de fiets :)))) en dan maar onthouden ))
    vind ik ook een prima suggestie van R maar misschien een andere doorloop vanwege het twee keer mooier…
    het kan
    mooier zal zij niet meer zijn
    dunne zon groet 🙂

  14. het kan mooier
    niet meer mooier dan het / ze was
    ik zit in een is / was gedicht, vandaar.

  15. het kan mooier
    maar niet nu
    als ik me inleef
    ontstaat bij mij deze zin

  16. hoi annet, goede reactie, een beetje gedacht zoals coby, denk ik……
    dianne,
    het kan mooier
    maar nooit mooier dan zij
    klinkt ook wel spannend
    de eerste twee regels vind ik het best
    en op de fiets vlogen er andere regels door mijn hoofd, waar ik dan ook weer wat mee wil
    de zomer trekt in dunne kleren door het land
    klam groetje voor jullie

  17. Christien Damman

    Dianne,
    ik heb waar ik ook ga, altijd pen en papier(klein boekje) bij me en stap af om een ingeving te noteren.
    groet
    Christien

  18. christien,
    hoeveel boekjes heb je al vol?
    groet,
    hennie

  19. Christien Damman

    Hoi Hennie,
    geen, want bij thuiskomst zet ik het gelijk in mijn documenten
    die vervolgens opgeslagen worden tot…
    groet
    Christien

  20. ja, maar daarvoor stond het in je boekje, toch?
    lukt het met het schrijven?

  21. Christien Damman

    Vuurjuffer,
    ik ben met andere dingen bezig, zit momenteel in de steunfractie van de SP en daar gaat tijd in zitten wil je het goed doen.
    groet
    Christien

  22. hoi christien,
    je bent goed bezig, dus
    zomergroet

  23. Christien, het is meestal in de nachten als ik naar huis fiets, dat de woorden komen.
    Dan fiets ik liever door ))
    maar overdag gaat het boekje altijd mee.
    Heb je al een andere regel, H.? Of blijf je bij je eerste ingeving?
    zongroetje

  24. Ingrid van den Bergh

    De eerste twee zinnen (heel sterk) vertellen ons dat ‘zij’ nog wil blijven. Daarna wordt duidelijk dat ‘de dichter’ wenst dat zij nog zou blijven.
    Mag er nog een duit bij in dit poëtisch zakje?
    Je begint met "voor ze gaat". Misschien dan eindigen met: "nu ze gaat".
    Zo krijgt het dicht een circelvorm en wordt het onvermijdbare, n.l. dat ze gaat, heel krachtig in slechts drie woorden neergezet.
    Groet en tot dicht, Ingrid.

  25. vuurjuffer

    hoi ingrid,
    ik hou wel van ronde gedichten, ze zijn dan "af"
    nu ze gaat, vind ik wel erg direct
    zij zal er niet meer zijn, klinkt mij poëtischer
    dank voor je reactie en tot dichtens
    met een groet

  26. jij kunt in je eigen hoofd en dichtersziel kijken
    misschien vind je nog de ultieme regel, dat zou mooi zijn. Fijne dag, Ingrid

