aan de stille lezer (herziene versie)

                                                                                                                                                

 ik weet wie u bent
 u, die mij heimelijk leest
 en nooit eens zegt:
 dit is te benauwd
 dit is het net niet
 ik mis de ruimte rondom
 
stilletjes sluipt u weg
en telkens keert u weer
gluurt,  loert
in mijn duisterste hoeken
u leest mij
ik wacht op uw woord
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Geplaatst op 3 augustus 2009, in Uncategorized. Markeer de permalink als favoriet. 30 reacties.

  1. Tot de verbeelding sprekend…Hennie!
    Daar laat ik eens even licht over schijnen:-)
    Lieve groet.

  2. Maria-Dolores Schwarz

    ja, nee, nou, dat zie je verkeerd.
    dat doe ik in ‘real life’ ook: eerst even nadenken voordat ik iets zeg,
    en dan zeg ik uiteindelijk toch maar niks.
    soms, maar niet altijd…

  3. hoi geroma,
    goed je weer te zien!
    let it shine en laat het me dan weten :))
    lieve groet terug

  4. en nu ingelogd
    maria-dolores, eerst denken en dan toch maar zwijgen
    maar niet altijd………….
    ik denk dat jij het goed doet
    soms schrijf ik een gevoel
    daarna denk ik
    soms laat ik het geschrevene staan
    maar niet altijd………
    ook voor jou een lieve groet

  5. Maria-Dolores Schwarz

    @vuurjuffer,
    het hangt van ze veel dingen af…
    sommige bijdragen zijn gewoon màkkelijker om op te reageren dan andere.
    of op sommige kun je òòk best reageren als je al moe bent,
    of als je niet precies weet wat je eigenlijk wilt zeggen,
    nog niet eens weet wat je ervan denkt…

  6. Soms is er geen antwoord. Ik gluur graag in je donkere hoekje. xxx

  7. Hoe kan-nu-ut,he?
    Tis zo goed,zo goed

  8. Weet je wat zo jammer is.
    Dan lees ik een stukkie van deze of gene
    en dan denk ik later,ik wil nog iets terugzeggen.
    Op het oude blog kon je op het overzicht dan zien wat er zoal geschreven was die dag of twee dagen.
    Maar nu is alles floep weg.
    Daar kleven ook voordelen aan.
    Dan hoef je die kretologie van dat serpent ook niet zolang in beeld te zien,maar nu ben ik dat stuk over nooit`NADENKEN`kwijt.

  9. repelsteeltje

    ikwast

  10. Stille lezers mogen er ook zijn, maar soms wil je weten wat ze er van vinden.
    Soms lezen mensen bij mij delen of mijn hele persoonlijke verhaal, maar dan heb ik zoiets: daar staat informatie in, het staat er ook voor mensen die er misschien iets in vinden.
    Ik hoef daar niets van te weten of te horen.
    Maar met gedichten is het toch weer anders, vermoed ik.
    Hartelijke groet, Coby

  11. maria-dolores, ik begrijp je
    vind het zelf vaak ook wel moeilijk om iets zinnigs te zeggen over een bijdrage
    eigenlijk ben ik op zoek naar goede feedback, dat is wat ik mis
    zilver, ik gluur ook bij jou, staan we weer quitte :)))
    avondgroetje voor jullie

  12. fleur,
    leuk dat je er was
    dat je mij je woorden gaf
    nooit nadenken, kan misschien wat minder
    repelsteeltje, ikwistt
    coby,
    ik zei het al tegen maria-dolores, ik mis soms feedback, goede kritiek, zeg me wat je ervan vindt
    ik denk nog steeds dat je dat nodig hebt om beter te schrijven,
    maar daar is het VKblog toch niet zo geschikt voor
    een dikke groet voor jullie 3

  13. ik zou het zo zeggen

    Ja ja ik weet wie je bent

  14. Ik lees je ook elders, maar reageer het liefste thuis, vanuit mijn gemakkelijke stoel en tijd die ik soms afdwing 🙂
    feedback, ik heb het i.i.g. nodig
    zo moet ik meer naar binnen en me er niet te gemakkelijk vanaf maken. Al word ik steeds moeilijker voor mezelf. Maar feedback geven is moeilijk, zeker bij deze ‘boodschap’.
    We doen het gewoon, totdat we een feedbackblog hebben :-)))
    Ik zou het anders indelen, ben gevoelig voor gelijke vorm en de ‘hoorbare’ versie.
    Twee keer woord is ook iets minder. Ik denk zelfs dat zonder een woord weg zou kunnen omdat dat in de eerste strofe al duidelijk is en ook in de eerste regel 2e strofe naar voren komt:
    ik weet wie u bent
    u, die mij heimelijk leest
    en nooit eens zegt:
    dit is me te benauwd
    dit is het net niet
    ik mis de ruimte rondom
    stilletjes sluipt u weg
    en telkens keert u weer
    gluurt, loert
    in mijn duisterste hoeken
    u leest mij
    ik wacht op uw woord

  15. Zich van verre

    Blijkbaar voel ik me aangesproken, want ik reageer. Ik herken het gevoel.

  16. Soms zijn er geen woorden nodig

  17. aanbevolen en weg is ie weer

  18. Maria-Dolores Schwarz

    @vuurjuffer,
    zelf wéét ik ondertussen wel ongeveer op wat voor soort bijdragen ik waarschijnlijk veel en/of goede reacties krijg.
    dat hangt van flink wat dingen af, maar dat zei ik al…
    is een beetje off-topic, maar toch:
    ik heb vroeger jaren lang op vertalerslijsten gezeten. die waren min of meer een mix van professioneel en ‘gezelligheid’, i.p.v. het praatje bij de koffie-automaat en het copieerapparaat, toen er op elk kantoor hoogstens één copieerapparaat stond. was ook bedoeld om elkaar te helpen bij het vertalen van lastige termen. nou ja, het hele verhaal dus om te zeggen dat je daar enorm veel reacties kreeg als je:
    – iets postte waar mensen boos of verontwaardigd over waren of werden (religie bv. of vertaaltarieven)
    – een héél domme vraag stelde waar ‘iedereen’ het antwoord op wist. als je bv. vroeg hoe die zonnebrillen in het NL of Duits heetten die Amerikaanse filmsterren altijd droegen, dan kwamen er soms wel 80 reacties. en als je dat dan een jaar later nog eens vroeg, kwamen er wéér heel veel antwoorden…
    op het blog gelden er natuurlijk weer andere regels en wetten, maar ze zijn er wel :-).
    soms hou ik er wel eens rekening mee.
    vaak ook niet.

  19. hee, wat leuk, zoveel reacties…………..
    ik zou het zo zeggen, da’s al een vorm van feedback
    ik heb gekozen voor u omdat dat meer afstand schept, dat vond ik wel mooi i.v.m. de boodschap
    dianne, het je er te gemakkelijk vanaf willen maken, dat herken ik in mezelf
    het blijkt uit jouw feedback, zonder een woord moet weg
    jouw vorm oogt compacter mede door het lettertype, denk ik, een andere indeling zie ik niet zo
    laten we gaan voor een feedback blog!!!!
    dank voor jullie woorden

  20. zich van verre, voor wat hoort wat, dat begrijp ik ook wel
    ik doe je binnenkort aan
    paco, jij bent iemand die altijd wel een woordje achterlaat, bedankt
    sprakeloos, het leven is meer dan bloggen, da’s duidelijk
    maria-dolores, grappig wat je schrijft oiver die vertalerslijsten, daar heb ik nooit zo bij stil gestaan
    eigenlijk zoek ik niet zoveel gezelligheid op het blog, hoewel ik wel een paar gezellige, blogcontacten heb, die me dierbaar zijn
    eigenlijk zoek ik gewoon feedback op wat ik schrijf
    OP NAAR EEN FEEDBACKBLOG
    dank voor jullie reacties en jullie tijd, super

  21. Ik ben een groot voorstander van een feedbackblog.
    Misschien kunnen een aantal bloggers onderling afspreken dat feedback/opbouwende kritiek wenselijk is?
    Maar soms is het moeilijk: ik ben zelf geen dichteres, dus wie ben ik om dan feedback te geven bij een gedicht?

  22. We zijn momenteel aan het brainstormen over een eventueel feedbackblog en hoe we dat precies gaan invullen.
    Of het alleen poëzie moet zijn en/of ook proza. Ik heb wel wat ideeën, maar doe het niet alleen. Achter de schermen wordt daar hard over nagedacht.
    De bedoeling is dat als je er plaatst je feedback moet krijgen van je medeplaatsers en/of anderen maar zelf ook met kritiek moet kunnen omgaan en dat het er minimaal 24 uur moet blijven staan voor de volgende bijdrage komt. In het Verleden hadden we het Groot Regelloos Dichterscollectief waar iedereen naar hartelust kon plaatsen maar waar de ene bijdrage de andere overlapte in het plaatsen binnen 24 uur waardoor de bijdragen te snel uit het zicht verdwenen. Maar natuurlijk mag de feedback gewoon doorlopen.
    Linda, feedback is ook vragen stellen waarom je iets bijvoorbeeld zo hebt geformuleerd. Of dat ene taalfoutje eruit halen. Ik zeg maar wat, ik weet het ook niet precies.
    Ik zou er ook vragen bij willen zetten:
    Wat vond je van de kritiek?
    Heb je er iets mee gedaan? etc.
    Het leuke van een feedbackblog is dat het anders gelezen gaat worden dan dat het op een ‘gewoon’ blog zou staan.
    Ik weet wel dat ik zonder feedback nooit zo was gaan schrijven als nu en ik heb het nog steeds nodig, al is het maar om goed over na te denken of het is overgekomen zoals ik heb bedoeld.
    Ideeën zijn welkom op mijn mail
    groet, Dianne

  23. Dianne, dit was min of meer ook de opzet van het schrijfplatform. Helaas heb ik in die groep nog geen feedback of ”kritiek” gezien, misschien is de drempel te hoog?
    Ik zie hier echt een kans liggen om elkaars werk te stimuleren, wil ook graag meedoen.
    Ik zal nadenken over ideeen.

  24. wat een goede berichten en mooie initiatieven!!
    ik ben er blij mee
    linda, ik dacht ook dat dat de bedoeling was van het schrijfplatform
    feedback geven en ontvangen vraagt een kritische leesinstelling,
    ik denk dat iedereen die zich een beetje serieus met creatief schrijven bezighoudt, het kan
    en dat proza of poëzie dan niet zoveel uitmaakt
    veel valt er te leren, ook het feedback geven
    wel denk ik dat zo’n groep in aanvang niet te groot moet zijn
    dianne, ik hoor graag verder van je
    fijne avond

  25. Ja verdomme, jij hebt me door!
    Nog even doorgaan zo
    en ik kom niet meer hoor!
    Maar okee, als je wilt zal ik welgemeende feedback gaan geven.

  26. hee trekmoment, dat ruikt naar chantage
    maar okee, ik zie uit naar je feedback
    een heel zonnig groetje van de vuurjuf

  27. Smokey Robbinson

    Soms is er niets aan toe te voegen… als een aanbeveling!

  28. smokey, thanks……….

  29. hoe blij ik ook ben met feedback en hoe nodig het soms is.
    Soms vind ik het ook moeilijk omdat als ik dicht het zo verdomd persoonlijk is en het een overbrenging is van mijn gevoel.
    Al zou ik het ook fijn vinden als mensen laten weten wat een van mijn hersenspinsels doet met hen.

  30. ik denk dat een gedicht het persoonlijke moet overstijgen
    de lezer moet geraakt worden misschien wel op een andere manier dan de dichter bedoeld heeft
    ieder heeft zo zijn eigen kader, eigen gevoel
    en de schrijver is zijn gedicht niet
    feedback is dus niet iets persoonlijks
    maar moeilijk blijft het
    dank voor je fijne reactie

