de reis terug

 

                                                                                                                                                 

De reis terug is altijd anders
de stad ligt schoon geboend
laat de treinen tijdig gaan
 
 
In het stille ochtendlicht
doet iedereen zijn werk
de heftruck moeder cirkelzaag
 
 
Er slaapt een jongen aan het raam
ogen dicht zijn mond wijd open
het weekend was voor hem te zwaar
 
 

tekst: hennie van ee, oktober 2009

Geplaatst op 12 oktober 2009, in Uncategorized. Markeer de permalink als favoriet. 19 reacties.

  1. grappig gedicht,
    die weekenden staan mij ook nog "helder" voor de geest
    ik was enkele weken geleden een weekend in Istanbul en besloot niet mee te gaan met mijn medereizigers op verkenning door een nachtelijke stad, maar zette mijn wekkertje vroeg; dwalend door een ontwakende stad vond ik de meeste inspiratie
    gr. hippo

  2. hippo,
    slapend aan een raam
    ook dat moet een mooie tijd zijn geweest
    een stad die wakker wordt, fascineert
    ik had dat lang geleden met Barcelona
    luiken die ratelend omhoog gaan
    koopwaar wordt weer uitgestald op de stoep
    het is een gedicht waard
    gr. de vuurjuf

  3. maria-dolores

    mensen die in de trein slapen
    snap nooit hoe ze dat kùnnen…

  4. Mooi vuurjuffer.
    Ik slaap regelmatig in de trein.

  5. Een gedicht waar je alle kanten mee opkan.
    Waar komt ze vandaan? Waarom kijkt hij naar
    die jongen? Terug naar haar eigen huis? Een
    militair of student na het weekend.

  6. diederik_duck

    Mooi @vuurjuffer

  7. m-d, een kwestie van goed moe zijn
    ik kon het goed maar ook hier gaan de jaren tellen :))
    laila, ik ben meer een uit het raam staarder
    soms zonder iets te zien
    dank voor jullie reacties

  8. martin, eigenlijk vind ik dat je met gedichten altijd alle kanten op moet kunnen
    de vragen die je oproept zullen veel treinreizigers bezig houden
    waarheen? waarom?
    diederik_duck, dank
    met nog een goede dag

  9. Het was ook geen kritiek, maar een constatering.
    Inderdaad mooi om zo weg te mijmeren bij die
    persoon die door de wakker wordende stad loopt
    en met de trein verder gaat.
    Dat het altijd zo open moet zijn, dat ben ik niet met je eens.
    Soms kan het ook proberen iets te vangen, zoals een
    bromvlieg in de holte van twee handen.

  10. Of heel vroeg of heel laat, het zijn de momenten dat de ‘wereld’ even anders is en voelt… Het komt binnen.
    Hartelijke groet, Coby

  11. hoi martin, ik las het ook niet als kritiek
    wel vind ik dat poëzie open moet zijn, zodat je er als lezer zelf iets aan kunt toevoegen
    al was het maar je eigen beeld van bv een bromvlieg in twee handen
    dat beschrijven zonder bromvlieg en twee handen
    en dan toch dat beeld oproepen
    coby, fijn dat het binnen komt
    ben in afwachting van het boek
    hartelijke groet aan jullie

  12. Kmoest ineens denken aan:
    hoe verder hij reisde
    des te langer was de terugreis

  13. kuifje,
    mooi gegeven
    ik denk schrijf erover na
    met een groet

  14. Je terugreis zet aan tot mijmeren. Elke terugreis is ook weer een heenreis. Terugreizen doet me altijd een beetje pijn, tot halverwege het afgelopen begint de vervagen en het straks opdoemt aan de horizon.
    Mooi, Hennie.

  15. Hennie van Ee

    hoi ron,
    in mijn beleven duurt de terugreis altijd korter dan de heenreis
    je herkent dingen, letterlijk en figuurlijk
    dank voor je reactie

  16. heerlijk hoe je met weinig woorden een helder beeld en enigszins mistroostig gevoel schetst;
    treffend ook die tegenstelling tussen bezig zijn en rust!

  17. Hennie van Ee

    wat een mooi commentaar
    dankje

  18. Dat mijmeren in de ochtend en dat alles weer tot leven komt, ja, heerlijke momenten, Hennie!
    Lief groetje van hier!

  19. geroma, een lief groetje terug

