mail aan Ank

Hoi Ank,

In je vorige mail schreef je dat je mijn gedichten niet altijd begrijpt. Ik lees niet wat je schrijft, schreef je. Dat klinkt behoorlijk poëtisch.
Zelf begrijp ik mijn gedichten ook niet altijd. Ik schrijf niet wat jij leest. Zoiets.
Onder schijnbaar eenvoudige woorden zit vaak nog een laag. En soms ben ik me daar niet van bewust.
Ik lees die dan bij de reacties van de lezers.
Dat maakt het schrijven voor mij ook zo boeiend. Alles wat ik schrijf heeft betrekking op mijn wereld. Ik zou niet anders kunnen.

Dat gedicht over de rode sjaal bv. is een waargebeurd verhaal.
Alleen die rode sjaal had ik ingevoerd als een soort beeld, het staat ergens voor.
Zag ik gisteren een foto van haar en ja, ze droeg een rode sjaal.
Hoeveel toeval kan er in een mensenleven?

Ontkleurde dagen, ik vond het wel een mooie vondst. Vanuit mijn raam is alles wit, hoewel het hier nu dooit.
Net oude oliebollen gestrooid, in stukjes natuurlijk, en nu vieren de meeuwen een feestje in mijn tuin. Mooi in het winterzonnetje.

De rust is weergekeerd in huis. Ik ben weer alleen en hoewel ik geen voorstander ben van een "allenig" leven, is het ook wel weer even lekker.

Tot zover. Ik trek mijn sneeuwschoenen aan en ga op pad.
Dikke groet van mij

Geplaatst op 6 januari 2010, in Uncategorized. Markeer de permalink als favoriet. 8 reacties.

  1. Mooi, dat ik lees niet wat je schrijft en ik schrijf niet wat jij leest. Daar kan je dan ook weer een heel gedicht over maken of het zal je inspireren, bewust of onbewust. Het is wel de essentie, dat maakt het inderdaad boeiend. Maar ook niet altijd te bevatten. Met sneeuwschoenen lopen over wat niet (meer) duidelijk te zien is, ja, waar loop je dan op?
    Voorzien van een nieuwe sneeuwlaag hier, hartelijke groet, Coby

  2. hee coby,
    mooie reactie
    jij bent iemand die me vaak anders laat lezen
    toegevoegde waarde voor mij
    het sneeuwt in noord-holland, ik zie chaos op het journaal
    toen het hier echt glad was, had ik kettinkjes onder mijn schoenen, dat liep goed
    ja, waarop loop je dan?
    dat wordt een avondje nadenken:))
    groet terug

  3. Kijk eens naar mijn blog onderaan. Een nogal moeilijk filosofisch antwoord. Maar neem de tijd dan kun je zien wat betekent: ik schrijf en niemand begrijpt mij.
    Het gaat over: Ik lees niet wat je schrijft
    Als je het niet begrijpt dan licht ik het toe.

  4. hoi rob,
    ik weet niet precies waar ik kijken moet op je blog
    wat mij betreft mag je het hier toelichten
    als ik wil dat mensen mij begrijpen schrijf ik een helder memootje, probeer ik de dingen uit te leggen,
    tenslotte ben ik een juffertje
    als ik met mijn dichtsels bezig ben, mag ik (moet ik) mensen verrassen, op het verkeerde been zetten,
    mensen raken, ze laten gissen
    nou ja
    ik schrijf voor mezelf en hoop daarbij ook bij de lezer iets los te maken
    en heel soms lukt dat, merk ik
    groet

  5. Maria-Dolores

    hoi,
    had gisteren al gelezen, maar dacht eerst: eigenlijk is het voor Ank.
    denk dat die ‘tweede laag’ vaak ook de reden is waarom ik liever niet reageer;
    ik denk dan zo veel, vermoed, gis, wéét bijna…
    en besef dan ook: maar het stààt er niet, dus waarom zal ik gaan zeggen wat ik denk.

  6. hoi maria-dolores,
    mensen lezen vaak zichzelf in een gedicht
    hun eigen pijn, verdriet, geluk
    je hoeft niet te zeggen wat je denkt of voelt
    dat is van jou
    en ik schrijf mij op mijn manier
    het doet me goed als jij mij leest en de rest is voor jezelf
    hoewel ik het ook graag deel
    dank voor je reactie

  7. Maria-Dolores

    @vuurjuffer,
    hm… wat jij schrijft, dat wist ik wel ongeveer.
    maar dat maakt het soms ook een beetje tot een dilemma,
    tussen reageren of niet…
    voor mij was in feite precies dat dilemma ook erg lang de reden dat ik niet eens poezie wilde lezen,
    dus al die lagen,
    en dan ook dingen die ik eigenlijk niet wilde horen,
    of op dat moment niet,
    of niet in die vorm,
    of op dat moment niet in die vorm :-).

  8. lieve maria-dolores,
    jij bepaalt het
    laat je niet verleiden door mooie woorden
    wat jij schrijft, herken ik
    niet zozeer bij mezelf als wel bij iemand anders
    schrijven heeft vaak te maken met het overwinnen van angst
    jaren geleden gaf ik schrijfcursussen aan beginners
    soms waren mensen bang voor wat naar boven kwam
    dat geldt ook voor het lezen, denk ik
    nog een goede avond

