loser en losers

                                              

                                                                                                                                             
                                                                                                                                              

wij zien hem gaan

op lange passen

in de gehaaste straat

achttien keer per dag

of meer

komt hij langs

zijn blik is ver

of op de grond

geen woord geen dag

hij mijdt

waant zich onbespied

 

 

wij zien zijn moeite

en zijn onvermogen

in gehaaste stappen

door de lange straat

achttien keer of meer

alleen voorbij

 

 

 

 

 

 

©vuurjuffer, maart 2010

 

afbeelding: internet

Geplaatst op 3 maart 2010, in Uncategorized. Markeer de permalink als favoriet. 18 reacties.

  1. hallo vuurjuffer, wat een geladen tekst. Of nee… als ik het gedicht lees zonder de titel komt het veel zachter over. Wel wat droevig… Maar met de titel erbij wordt het loodzwaar
    groetjes

  2. ik heb de titel aangepast
    ieder is zijn eigen loser
    beter zo?

  3. wat ben je snel!! En alsjeblieft, trek je niet teveel aan van mijn reactie. Ik bedoelde het niet als kritiek, laat alleen aan je weten hoe het op mij overkomt! 🙂
    (maar misschien is het zo wel wat beter in balans inderdaad 😉

  4. suikerspin, ik schreef mijn reactie voor jouw reactie
    een titel moet de lezers trekken
    het hoeft niet altijd zoet te zijn:)))
    een heerlijk pril lentegroetje voor jou

  5. oh, oke, gelukkig! 🙂 Wel grappig dat wij elkaar dan zo kruisen. (en inderdaad, dat zonnetje daar was ik zo aan toe! Fijne dag verder

  6. suikerspin, kritiek, daar kan ik wel tegen
    (heb er zelfs al veel van geleerd)
    ik hoor graag hoe teksten overkomen
    loser en losers, trekt aandacht genoeg
    met een dag en een woord

  7. he suikerspin, het lijkt wel chatten zo :))

  8. Ingrid van den Bergh

    hij zou moeten weten
    dat jij hem gadeslaat
    zijn zijn bestaat voor jou
    het zou hem goed doen
    wellicht

  9. ingrid,
    uit jouw reactie blijkt medeleven
    maar wij is de schrijver niet
    lichtlentegroetje

  10. Dominic van Vree

    Dag Vuurjuffer,
    Verrassend is:
    hij mijdt
    waant zich onbespied
    de opmaat neigt naar een bespied iemand
    een loser die ze mijden,
    maar zeker wordt gezien.
    toch waant hij zich onbespied
    voor mij is het dan een junk
    of een alcoholist
    iemand in de waan.
    zijn ogen op de einder gericht
    ver weg
    dronken of stoned.
    zo voelt deze tekst

  11. dominic,
    blij met je uitgebreide reactie
    ik hoor graag wat men in mijn teksten leest
    het zou kunnen, wat jij schrijft
    gelukkig lijkt hij me in ieder geval niet
    met dank en groet

  12. paco painter

    Ik heb wat moeite met het woord loser.

  13. je bent de enige niet, paco
    niemand wil een loser zijn
    ik hoorde het laatst iemand zeggen, gelukkig niet tegen mij , maar het woord bleef hangen
    het is zoveel
    fijne dag nog

  14. Loser en losers, vind ik een goede titel. Ik lees het als dat in feite niet alleen hij of zij een loser is maar wij in principe allemaal, er is geen echt verschil tussen degene die we loser (kunnen) noemen en wìj die die ander als zodanig benoemen. Wij mijden anderen die losers zijn ook en wij maken ook haast om daarvan weg te lopen. Zijn wij dan ook geen loser?
    Hartelijke groet, Coby

  15. ik vind het een mooi gedicht over de mens aan de zelfkant
    heb hem nu een paar keer gelezen
    nagedacht over loser en losers
    en het plaatje dat me in de richting duwt
    op zich kan ik me wel vinden in de titel, v
    de losers zijn wij die de loser veroordelen
    een denigrerend woordgebruik dat me een onderbuikgevoel geeft en dat helaas te pas en te onpas gebezigd wordt samen met andere woorden die voorbij betekenis gaan in de hitte van beschimpen
    maar …
    ik haal het niet uit de tekst
    in de tekst lees ik de observatie en de compassie ( van de schrijver) die niet de wij is: wij zien zijn moeite en zijn onvermogen…
    groetje
    d

  16. coby, wat en mooie uitleg
    las vandaag een recensie over een boek van Richard Yates – Cold Spring Harbor
    de titel: losers, maar wel jouw losers
    de dromen van de hoofdpersoon komen niet uit
    het gaat over het onontkombare falen, de vergeefse moeite
    wij zouden die hoofdpersoon kunnen zijn
    dianne,
    het gedicht hinkt een beetje op twee gedachten
    twee beelden
    ik had het zelf ook niet helemaal duidelijk wat ik ermee wilde
    van het tweede couplet maak ik nog eens een ander gedicht
    denk ik :))
    leuk dat jullie er waren
    fijn weekend
    en tot ziens

  17. Ingrid van den Bergh

    wij implceert toch ik en jij, hennie?
    Maar laat het zijn zoals het is bedoeld.
    Ondernulgroetje uit warm hart

  18. ingrid, ik denk dat de schrijver geen onderdeel hoeft te zijn van het wij
    omdat de schrijver ook niet de ik hoeft te zijn
    een warm hart terug met een groetje

