klaprozen als zoenen

                                                                                                                                            
                                                                                                                                             
als dan eindelijk op een dag
de klaprozen weer bloeien
als zoenen op mijn haar 
gevlochten in het groen
het rood van een vroege zomer
wapperend op het veld van eer
waar na jarenlange strijd
het bloed in tere bloemen kiemt
 
dan kom ik naar jou
net zo pril als toen
 
 
 
tekst: vuurjuffer, maart 2010
 
schilderij: gezicht met bladeren van marte hameleers
 
 
 

Geplaatst op 29 maart 2010, in Uncategorized. Markeer de permalink als favoriet. 40 reacties.

  1. kuifje simon

    Mooi !

  2. Mooi alles waar ik bij een klaproos aan moet denken zit er in. Nog even en ze zijn er weer! (en dan bedoel ik niet die op Flanders fields).

  3. kuifje,
    dank voor je mooi
    ik vind het fijn om zoiets te schrijven, er mee bezig te zijn
    dat moet ook maar eens gezegd

  4. martin,
    in flanders field the poppies blow
    between the crosses, row on row
    ik behandel dit gedicht vanmiddag in de engelse les (voor ouderen:))
    al doende kwam ik op de woorden bij dit intrigerend schilderij
    klaprozen die na jaren weer kunnen ontkiemen
    de bloem heeft veel in zich
    groet

  5. mooi vuurjuffer. Klaprozen staan volgens mij altijd op wat zanderige arme grond. Langs spoorlijnen en bv straks in mei heel veel bij de spoorovergang naar Wijhe.

  6. ik hoop op heel veel klaprozen op het afbraakterrein naast mijn huis
    mooi dicht, v
    in lagen van rood

  7. zwolly, daar kunnen we straks dan weer mooie foto’s maken!
    dianne, je las de strijd in het hoofd
    met een klaproosje voor jullie

  8. Mooi! Ook met het schilderij.

  9. verbaas,
    ik vind dit schilderij ook mooi
    je kunt er veel kanten mee op
    dat maakt het voor mij boeiend
    groet

  10. Mooie kunstwerkjes laat je zien.
    ( En leuk je gisteren even gesproken te hebben, na al die tijd)
    Het gedicht intrigeert.

  11. hoi laila,
    ik vond het ook leuk dat ik je gisteren tegenkwam op weg naar de post
    het gedicht mag je zelf een beetje invullen, daar houd ik wel van
    en van marte hameleers ga je nog meer zien hier
    ik zoek graag woorden bij haar schilderijen
    met een groet

  12. mooi!

  13. dank, suiker
    klaproosje voor jou:))

  14. prachtig schilderij bij woorden om even over na te denken.

  15. anne_d_ore,
    nog even en ze bloeien weer

  16. MarielledeBoer

    Puur, teder, kwetsbaar..
    Prachtig geschreven!
    Liefs,
    Marielle.

  17. Ik hou van Klaprooszoenen…
    Groet van Ragfijn

  18. dan kom ik naar jou…
    eerst dan
    prachtige zin
    waar ik kippenvel van kreeg
    in een heel mooi gedicht
    heel mooi schilderij ook

  19. ik kijk er al naar uit meer van marte hamelaars te zien
    in combinatie met jouw kleurrijke gedichten
    klaproosjes, één van mijn lievelingsbloemen in het wild

  20. Heel erg van genoten! bijzonder fraaie woordkeuze met een lyriek en mooie ritmiek!
    hartelijke groet,
    koen

  21. Prachtig, prachtig, lieve Hennie…..
    Ik kom je even een dikke klaprooskus geven…..;-)
    Misschien vind je dit ook wel even leuk om te zien/lezen.
    Het sluit mooi aan:http://www.vkblog.nl/bericht/286200

  22. marielle,
    als de klaproos
    en welkom op mijn blog
    rag,
    ik ook
    daarom hierbij eentje van mij
    lieve groet aan jullie

  23. marijke,
    als de strijd gestreden
    dan pas
    jouw kippenvel raakt mij
    assyke,
    als de klaproos die na lange tijd weer kan ontkiemen
    dat trof mij toen ik mij in de klaproos verdiepte
    groet aan jullie beiden
    met dank

  24. koen,
    prachtig compliment
    ik ben er blij mee
    geroma,
    wat een mooi blog en zo toepasselijk
    vaak denk ik dat men in het buitenland eerbiediger met zijn (oorlogs)doden omgaat dan wij hier in nederland
    in engeland draagt men rond remembrance day een papieren anjer in het knoopschat
    voor straks alvast een wel te rusten

  25. Wilma Dekkers

    Recht in mijn hart.

  26. dat was dus raak, wilma
    fijne dag hoewel het somber oogt

  27. paco painter

    Sereen bijna

  28. paco, het schilderij nodigt daartoe uit

  29. Schitterend verwoord.

  30. Ah bon met fijne afbeelding!

  31. ah, nog twee fijne reacties
    joostx en annet
    leuk dat jullie er waren
    en de moeite namen
    groet jullie, v.

  32. Mooi geschreven Vuurjuffer, en past ook perfect bij het schilderij.. Zo mooi!

  33. floortje, dankjewel

  34. Hans Bloemhof

    Wat mooi kwetsbaar maak je het, zo met je tedere woorden Vuurjuffer.
    Fijne schilderijen van Paul Citroen zie ik ook hiernaast. Ik ken hem vooral als fotograaf.
    Nou ja….. het is hier wel goed toeven, dunkt me zo !

  35. hans,
    mooi compliment
    en kom nog eens langs

  36. Hans Bloemhof

    Ik ga je tot favoriet maken, hihi.
    Met Uw welbevinden danwel 😉

  37. ik voel me vereerd en kom gauw eens bij u langs

  38. Hans Bloemhof

    En dan snel weer over naar je en jij
    Op voorhand welkom.

  39. Ingrid van den Bergh

    De dichter/schilder Dante Gabriel Rossetti gebruikte ook veel vrouwen en rozen in zijn schilderijen. Hij schilderde vrouwen als femmes fatales.
    Dit beeld is subtiel, introvert. Mooi.
    De kwaliteit van je dicht is dat het, terwijl het goed past bij het gegeven beeld, ook goed op zichzelf kan staan.
    Mooi gedaan, vuurjuf.

  40. dag ingrid
    dank voor je mooie compliment
    doet me goed dat je hier weer eens las
    naar rossetti ga ik googelen
    het schilderij oogt kwetsbaar als de bloem
    dat maakt het zo mooi stil
    vind ik

