watergeesten *

                                                                                                                                                  
                                                                                                                                              
de dagen zijn van zilver
zilver papier
of zilveren draden
dat doet er niet toe
 
 
het zijn de rivieren
die kabbelen door het land
ik drijf met ze mee
streel en passant hun oevers
 
 
ik woon in het water
zing door de zilveren ribbels
sleur jullie mee in
een verandering van dagen
 
 
 
* mami wata, de verleidelijke watergeest
 
 
tekst: vuurjuffer, 2010
 
 
 
 
 
 

Geplaatst op 22 april 2010, in Uncategorized. Markeer de permalink als favoriet. 19 reacties.

  1. Mama Wata vanuit West-Afrika ook naar Nederland gezwommen?
    Je geeft wel veel extra lading aan dit gedicht door dit schilderij.

  2. wel met Martin eens
    ik denk dat ik het liever zonder de afbeelding, afleiding had gelezen, want het heeft een sterke mystiek die heel goed op zichzelf kan staan
    groetje

  3. martin, je bent een kenner
    en een veelzijdig mens
    al lezend over watergeesten haalde ik haar van de site congostroom,
    in het koninklijk museum voor midden-africa is een tentoonstelling
    te zien van 29 april tot 9 januari 2011
    er zijn vele soorten watergeesten
    en vele soorten rivieren
    was deze week in dalfsen en werd
    geïnspireerd door de vecht
    ach, je haalt eruit wat je erin vindt
    fijne dag nog
    lijkt me goed fietsweer

  4. dianne,
    tja, of zo’n afbeelding nou wat toevoegt, weet ik ook niet
    voorlopig mag ze blijven
    omdat ze zo op mij lijkt:)))
    groet je

  5. nu wordt het helemaal spannend….

  6. zwolly,
    speciaal voor jou
    ter herkenning……

  7. vuurjuffer ik weet helemaal niets maar het schiderij sprak
    me aan, de woestheid van de meermin. Dus zocht ik even
    en begreep met een beroemdheid in de Afrikaanse en
    Caribische volksverhalen te maken te hebben.
    Ik zie haar door jouw gedicht door de Vecht of IJssel zwemmen
    en de luxe halen waar hij is. Ze heeft er de koudheid van de rivier
    voor over. Het door fantaseren kan nog doorgaan, maar ik stop.
    Ik vind het dus wel mooi, bij je gedicht, maar het maakt het anders.
    Van fietsen komt vandaag helaas niets.
    Het zou wel goed voor me zijn. Praktische bezwaren.

  8. martin,
    een mooie vrouw die van ver naar hier komt
    voor luxe
    en liefde misschien
    hierbij past nog een gedicht
    dank dat je de moeite nam

  9. paco painter

    de dagen zijn van zilver. Wat meer kun je zeggen..

  10. Ingrid van den Bergh

    hoe meer ik de reacties lees
    hoe meer beeld en woord bij elkaar gaan horen

  11. paco,
    als dat zo is, weinig meer
    ingrid,
    geldt ook voor mij
    hoe het bloggen je dan verder brengt
    hartelijke groet aan jullie

  12. Jacob Hesseling

    met of zonder badmuts vind ik het beide goed

  13. jacob:)))

  14. Harry C.A. Daudt

    @vuurjuffer…mijn dagen zijn van zilver…bij het lezen van jouw poezie.
    -graafse groet-

  15. harry,
    samen schrijven wij het mooi
    zwols groetje

  16. Marius van Artaaa

    en tussen de dingen die voorbij gaan,
    zwemt ze rustig een stukje om
    naar haar nicht die ook zonder kom
    verwacht dat je haar ophaalt in het voorbijgaan
    grt,
    marius

  17. marius,
    ze draagt de tijd
    rond haar pols
    het zou een cartier
    kunnen zijn
    maar ook dat
    doet er niet toe

  18. beter zo
    de dagen zijn van zilver
    de monden van goud
    Gr Rob

  19. als het spreken en het zwijgen
    groet terug

