de mensen van de dag

                                                                                                                                                 
                                                                                                                                                 
                                                                                                                                                  
ze zitten in mijn hoofd
de mensen van de dag
ik raak ze nog niet kwijt
de monden met de woorden
vastomlijnd
een mening en ik dacht
een lach
 
hoe het licht hun handen vat
de kleur van blauwe ogen
in het nieuwe lenteweer
 
toch zijn ze er maar tijdelijk
morgen zijn ze weg
drinken ze elders
praten iets liefs
denken een andere lach 
 
 
 
 
 
© vuurjuffer, april 2010
 
 
 
 

Geplaatst op 26 april 2010, in Uncategorized. Markeer de permalink als favoriet. 31 reacties.

  1. hoe zou je het vinden om denken op de vorige regel te zetten, v?
    een gedicht dat doorwerkt
    groet je

  2. Kitty Schoenmakers

    Heel mooi!

  3. dianne,
    ik dacht, in de eerste strofe, kan op twee manieren
    1. hoort bij de mening van de ander
    2. hoort bij de ik
    daarom vond ik de laatste regel op deze manier wel aardig gevonden
    jouw optie houd ik echter open
    weer een denkobject:))
    kitty,
    fijn compliment
    groetjes aan de mensen van mijn dag

  4. aanbeveling

  5. Mooi, de mensen die je zag, die nog even langskomen, de verschillende indrukken van de dag verwerkend. Gebeurt bij mij soms aan het eind van de dag, als ik net in bed lig. In de stilte die dan valt….
    Hartelijke groet, Coby

  6. paco painter

    Het brengt mij tot rust

  7. zwolly,
    dank en groet
    coby,
    op zo’n moment heb ik het ook geschreven
    als je in bed ligt, ben je de dag en de mensen nog niet altijd kwijt
    fijn dat je weer langs kwam
    paco,
    zoveel rust en dan
    lekker slapen
    voor straks alvast…….
    met een hartelijke groet aan jullie

  8. Weer erg mooi.
    ‘hoe het licht hun handen vat’
    ik zou geen ander woord weten voor ‘vat’ maar voor mij had dat een zachter, subtieler woord mogen zijn vooral omdat het licht ‘vat’.
    ‘denken een andere lach’
    het leuke is dat je met je gedachten alle kanten op kunt zonder dat je ze kunt pakken of kunt toeeigenen….

  9. nell,
    handen vat en dan handvatten of handvaten, daar ben ik nooit zeker over
    hoe het licht hun handen streelt
    zou ook kunnen
    ik vind het prettig om in mijn gedichten ruimte te laten voor andere gedachten…….
    fijn dat je meedenkt met mijn schrijfsels
    ook voor jou een dikke groet

  10. ‘streelt’ is precies de sfeer die ik bedoelde, was er niet opgekomen….maar het is en blijft ook jouw schrijfsel.
    dag en nog een mooie dag

  11. Mooi sterk beeld! nee, geen streelt, dat valt toch echt onder "(te) veelgebruikt".
    Vatten vind ik sterk. Handen en ogen vatten.
    Groet uit zonning portugal.

  12. nell,
    ik denk dat femia gelijk heeft
    femia,
    zonnig portugal, ik zie groen:))
    ook ik vind vatten sterker
    met dank aan het meedenken
    en een flauw zwols zonnetje

  13. Vannacht gedroomd van een kerel die me een schaderekeing van 2000 Euro opmaakte. Lachend. Hij zat te liegen, dat wist ik.Maar bij het wakker worden en nu nog is die grijns nog op mijn netvlies! Gauw even mensen zien i.r.l.
    Hartelijkz. Freza

  14. zo iemand draag je de hele dag mee, hendrik
    sterkte

  15. het licht hun handen vat
    voelt voor mij heel anders dan streelt
    het beeld dat dit gedicht oproept zal vandaag wel bij me blijven
    de woorden van de dag 🙂

  16. doranne,
    vatten is in alle opzichten sterker, vind ik ook
    de woorden van de dag
    dat is een mooi compliment
    dank

  17. Vuurjuffer en Femia,
    Helder!
    Ik ben een groentje en leer graag! Zal dus nog moeten uitvogelen wat onder ‘te veelgebruikt’ valt.
    met een groet en dank.
    nell

  18. nell,
    ik kan wel zeggen wat ik eronder versta:
    woordcombinaties die voor de hand liggen
    ze liggen vaak tegen het cliché aan
    gemakkelijke oplossingen noem ik ze wel
    beter om dan naar een ander woord te zoeken
    wat een verrassende combinatie oplevert
    dat is het, het moet verrassend zijn
    en misschien wel op meerdere manieren te interpreteren

  19. d, ik laat denken staan waar het staat
    zet ik het een regel hoger dan krijgt het een andere gevoelslading
    dan benadrukt het meer de kloof tussen denken en praten
    nou ja
    zoiets

  20. heel mooi ik wou wel dat ik het geschreven had
    en het is handvatten 🙂

  21. hee marijke,
    in het woordenboek lees ik: ook soms handvaten
    ik ben nieuwsgierig
    schrijf jij ook?
    dank voor je aardige woorden:))

  22. nee 🙂
    maar dat zou ik wel moeten doen

  23. hoe het licht hun handen zacht
    is dat wat?
    maar hij is al heel mooi 🙂

  24. marijke,
    niets moet natuurlijk
    schrijven geeft mij voldoening
    maar je moet er wel tijd voor vrij maken
    en rust vinden
    suiker,
    het zou best iets kunnen zijn
    maar bij
    hoe het licht……..
    vind ik een werkwoord beter passen
    dank voor jullie reacties

  25. ja ik verwerkwoord soms woorden… zo bedoelde ik het 🙂
    maar: hij is al heel mooi!

  26. goede raad in uitverkoop
    niets meer aan doen
    het is prachtig

  27. Jacob Hesseling

    je hebt het weer : lucht en ruimte maar toch bijna dwingende beeldvorming door duiding en associatie
    anders gezegd vind het mooi en wordt er door getroffen.

  28. de mensen van de dag … doet mij een beetje denken aan de sfeer van vroegere chansons of uit de kleinkunst … mooi !

  29. mooi mooi!

  30. ZichvanVerre

    Mooi mooi inderdaadf

  31. blij verrast door al die mooie reacties
    suiker,
    woorden verwerkwoorden, die houden we erin
    mae,
    het blijft zoals het was
    jacob,
    je zegt het mooi
    komt deze ook van het papier af?
    bert,
    een beetje Couperus, maar dan anders:))
    blij met jouw mooi
    joost,
    dank dank
    zichvanverre
    goed dat je er weer eens was
    met een dikke groet aan jullie
    het wordt een mooie dag

