ontrouw

                                                                                                                                                
                                                                                                                                                      
                                                                                                                                                
                                                                                                                                                 

zij had hem voor zichzelf
gedacht
zo was het niet
zijn armen waren vaker
elders
zijn mond
onderweg
dat had haar
de vreugde ontnomen
de kleuren onttrokken
aan haar bestaan
niet dat zij wachtte
verwachtte
zij bleef
met bleke handen
leeg
 
 
 
 
 
vuurjuffer, mei 2010
 
 
 
 
 

Geplaatst op 26 mei 2010, in Uncategorized. Markeer de permalink als favoriet. 40 reacties.

  1. Vogel-vrij

    ^

  2. vuurjuffer

    v

  3. Vogel-vrij

    Geef jij jezelf een pijltje omlaag?

  4. Isis Nedloni

    Kort maar krachtig
    geschreven van zoiets pijnlijks…
    Het is beter zulke armen te zoeken
    die maar een mond vangen….

  5. Tussen ontrouw en overspel zit toch wel een oceaan aan tranen.

  6. vuurjuffer

    vogelvrij
    het is een v
    de v van vogelvrij
    en van vuurjuffer
    ik geef mezelf alleen maar pijltjes omhoog

  7. vuurjuffer

    isis
    omdat het niet altijd over bloemetjes kan gaan

  8. vuurjuffer

    martin,
    na zoveel woorden van trouw
    honderden keren "ja"
    is dit de keerzijde van de medaille

  9. vuurjuffer

    ghijsa,
    verdriet heeft veel gezichten
    soms houdt men tranen in
    is dat verbittering?
    met een groet aan jullie

  10. Ingrid van den Bergh

    bleek
    intens
    bleek
    dit dicht

  11. vuurjuffer

    ingrid,
    had eerst bloedeloos i.p.v. bleek
    maar bleek geeft een mooi binnenrijm met leeg en bleef

  12. ZWOLLYWOOD

    deze is ook wel keigaaf hoor….mail

  13. vuurjuffer

    keigaaf, zwolly?
    ook wel veel verdriet, zoals ghijsa schreef
    het hoort bij het leven…….

  14. ZWOLLYWOOD

    keigaaf jazeker, omdat je het dilemma zo dicht benadert…….niet gaaf om wat hij doet.
    Ontrouw is een killer.

  15. vuurjuffer

    oke
    ik vind het een feest om met zo weinig mogelijk woorden
    iets neer te zetten
    en een feestje is dit ook niet

  16. machteloos krachteloos
    de bleke handen geven een beeld van verkramping
    ik gun haar rode ballende vuisten en dan open roze handen
    maar er zit nog heel wat tussenin, helaas
    mooi verwoord

  17. vuurjuffer

    hoi dianne,
    blij met mooi verwoord
    het is zoeken
    maar dit beeld wilde ik
    jouw reactie staat ook
    nachtgroet

  18. En uiteindelijk kiest hij toch weer voor haar…
    En zij voor hem.
    Don’t ask why…

  19. vuurjuffer

    ach mevrouw, dat weet ik niet
    het zijn uw woorden
    vaak gaat het wel zo
    kiezen voor wat je hebt
    ( schijn) zekerheid
    de keuze van de angst
    wie zal het zeggen

  20. alweer mooi.
    ‘zij had hem voor zichzelf gedacht’
    iets van zichzelf kan nooit van een ander zijn, ook al bedenk je nog zoveel.
    dag dag

  21. vuurjuffer

    goedemorgen svara,
    daarom staat gedacht ook op de volgende regel
    daar is over nagedacht
    maak er een mooie dag van

  22. paco painter

    Zo is het nooit

  23. vuurjuffer

    paco,
    ik ben geen ervaringsdeskundige
    ik kan het me zo voorstellen
    ook voor jou een mooie dag

  24. John Wervenbos

    @ Vuurjuffer
    Mooi gedicht. Je zou mijns inziens kunnen overwegen om het woord ‘aan’ (begin van versregel elf) weg te laten. ‘Hem voor zichzelf denken’ (versregel één en twee) kan een tweesnijdig karakter dragen of contraproductief uitwerken als het gaat om inclusieve of exclusieve liefdesrelaties. Mogelijk dat Paco Painter aan zoiets denkt. Ik weet het niet.
    Deze overdenking doet me terugdenken aan een spreuk die ik jaren geleden schreef:
    Geschapen uit de mens:http://www.vkblog.nl/bericht/53555/Geschapen_uit_de_mens

  25. vuurjuffer

    John W.
    jouw opmerking "mooi gedicht" doet goed
    het weglaten van "aan" lijkt mij niet zo logisch
    je onttrekt iets aan iets
    ik zal het dus laten staan
    dat tweeledig karakter van denken aan
    heb ik bewust gedaan
    waarbij gedacht ook met opzet op de volgende regel staat
    vond het zelf wel goed zo
    heb inmiddels jouw gedicht gelezen
    en je blog bekeken
    groet

  26. John Wervenbos

    @ Vuurjuffer
    Vooral laten staan. Prima. Het is jouw kunstproduct. Grammaticaal logische regels laat ik zelf soms/ regelmatig bij dichten los: dichterlijke vrijheid. Dat ik me voorstel hoe ik jouw ritmisch sprekende taalbeeld zou hebben geschreven, iets gewijzigd, bijvoorbeeld ook vreugd in plaats van vreugde (dichtregel negen), mag je opvatten als een compliment. Zo is het in ieder geval bedoeld. Dat heeft meer te maken met anders, dan met goed of beter.
    Ja het gedicht is goed doordacht (wat niet altijd hoeft, denk ik) daar twijfelde ik niet aan. Probeerde alleen hardop nadenkend te begrijpen waarop Paco doelde. Dat is alles. Ook doorleefd trouwens lijkt me. Ervaringsdeskundigheid kan deels ook verworven worden door meeleven, inleven, spiegeling enzovoort. Een vorm van getuigedeskundigheid om er maar eens een ander term op los te laten.
    Have a nice day

  27. Leeggetrokken!
    Mooi!
    gr eva

  28. vuurjuffer

    John
    blij met een reactie die ergens over gaat
    ook ik laat de regels wel eens los
    ik kan soms gaan voor half afgemaakte zinnen
    de rest is dan aan de lezer
    ben over het algemeen wel voor ritmisch lopende zinnen
    kan wat dat betreft invoegen of weglaten
    ik denk dat paco bedoelt dat mensen zich niet zo gedragen in zo’n situatie
    dat ben ik niet met hem eens
    zie de vrouwen die blijven in een "slecht" huwelijk
    mensen blijven boeiend
    ik mag er graag over schrijven
    maar voorlopig even niet hier
    groet

  29. vuurjuffer

    eva,
    leeggezogen :))
    groet aan jou

  30. Ingrid van den Bergh

    Vuurjuffer, te zwaar aanzetten kan ontkrachten, je koos het juiste woord (volgens de dichter in mij).

  31. vuurjuffer

    nooit te zwaar , dat is niet mijn stijl, dichter

  32. Hebben en houden, anders dan houden van, dat geef je mooi weer in de eerste zinnen. Ik ga er ook stiekem vanuit dat ik mijn man, heb en houd. Je dicht is dan ook een nachtmerrie. Maar wel mooi.

  33. Dag Vuurjuffer, was onderweg naar toch even hier
    Denken iets voor jezelf te hebben is de garantie op een pijnlijke afloop, een afrader … 😉
    met een hartelijke groet van Rag

  34. Harry C.A. Daudt

    @Vuurjuffer….mijn armen…elders;omhels je (rake)gedicht.
    ik hoop,dat het niet autobiografisch is.
    -groetvandichterbijgrave-

  35. dag Vuurjuffer,
    mis je gedichten op het blog.
    toch niet vreemd gegaan? 🙂
    met een groet

  36. mooie reacties
    dank jullie
    ik was niet ontrouw
    alleen maar weg
    en nu weer terug

  37. Triest, hard en treffend pijnlijk weergegeven!
    Groet je

  38. ben bezig met de verwerking van mijn reis:))
    en snel weer te lezen
    goed weekend

