de laatste zeeman

                                                                                                                                                
                                                                                                                                               
                                                                                                                                                      
                                                                                                                                                 
iedere avond
als de hemel roze kleurt
gaat hij naar het dak
om de zee te zien
de zee is van iedereen
van zijn vader
zijn grootvader
hij ziet het fregat
bedenkt de witte zeilen
het water bedwongen
in volle bewondering
 
de zee is niet van hem
zijn been is lam
hij vaart slechts op de naam
 
 
 
 
 
 
©vuurjuffer, juli 2010
 
 
 
 
 
 
 
 

Geplaatst op 1 juli 2010, in Uncategorized. Markeer de permalink als favoriet. 22 reacties.

  1. maar namen reizen ver, verder dan de man
    dat is iets, dat hij met name kan

  2. vuurjuffer

    best nog wat mogelijkheden met een lam been

  3. BarbaraJansma

    Hier zwijgt de burger stil

  4. vuurjuffer

    ja, veel is er ook niet aan toe te voegen
    wat een hitte!

  5. als gedachten konden reizen
    stelde de dichter die naar zijn lief ver weg wilde
    maar gedachten kunnen reizen
    en de zee is ook van hen die hem niet bevaren
    misschien wel meer van hen die ooit voeren
    dan van die nooit voeren
    maar dat zeg ik misschien wel
    omdat ik dat ennetje
    zelf kwijt ben.
    Niets mooier dan dat.

  6. vuurjuffer

    de zee is van iedereen
    maar hij voelt de zee
    als niet van hem
    het is zijn verlangen
    dat hem voert
    vervoert
    en mij ontroert

  7. Maar het is een verlangen waar je kapot aan kan gaan.
    Daarom mijn troostende woorden voor jouw zeeman.

  8. vuurjuffer

    jij kent mijn zeeman
    en weet dat ik hem niet uit mijn duim zoog
    hij vindt troost
    in alleen al het kijken en het zien
    en in jouw woorden natuurlijk

  9. Vogel-vrij

    Geen zeebenen,
    om over water in de verte te verdwijnen.

  10. vuurjuffer

    vogel-vrij en nooit weerom

  11. Uw gedicht roept het verlangen naar de verre einder op,en tegelijkertijd stemt zij tot verstilling.
    Ik heb al uw gedichten met aandacht gelezen: ik vind ze stuk voor stuk prachtig-weemoedig.

  12. vuurjuffer

    spiegel
    u houdt mij voor
    want ik heb ze geleefd

  13. Dat is voelbaar tijdens het lezen: doorleefd.

  14. vuurjuffer

    ik beschouw het als een warm compliment

  15. Mooi !

  16. Catharina Anna Maria van Vliet

    Ik zie het voor me

  17. vuurjuffer

    ely,
    dank !
    cam,
    dan was het beeldend
    mooi weer dag voor jullie

  18. vuurjuffer

    ely,
    wat mooi dat mijn zeeman jou ook inspireerde
    om verder te vertellen
    de zee is van zichzelf

  19. hoi vuurjuffer
    heb het gisteren een paar keer gelezen en wist niet hoe te reageren
    ik was net bij Ely
    bijzonder die combi!!!
    daar heb ik net gereageerd
    ja de zee is van zichzelf
    en dat verlangen wordt voor mij nu ook voelbaar in jouw zeeman.
    verlangen en weemoed
    mooi

  20. vuurjuffer

    hoi svara
    hoe je elkaar inspireert op het VK blog
    wie weet kunnen wij ook eens een combi aangaan
    groet

  21. ‘k zou het een eer vinden
    er worden zo vaak blogs geschreven en dat ik denk:
    jeetje, over dat thema heb ik iets geschreven.
    dan inspireert het me om het uit de kast te halen, evt. wat te schaven en te plaatsen.
    ik begin wel lol in dat bloggen te krijgen
    dank je en een fijne avond gewenst

  22. vuurjuffer

    houd de lol vast!

