onruststokers


                                                                                                                                               
                                                                                                                                               
                                                                                                                                                
het zijn de hanen van het middaguur
die de stilte scheuren
hun luid victorie kraaien
 
 
wij huisden achter de gesloten luiken
tussen muren waar de hitte roerloos hing
wij waren de gestorven straten
het stof dat na die helse dagen ging
 
 
zij zijn de hanen van het eerste uur
die onontkoombaar onheil zaaien
stokers van het eigen vuur
 
 
 
 
 
foto:orpingtonhaan, wikipedia
 
tekst: vuurjuffer, juli 2010
 
 
 
 
 
 
 
 

Geplaatst op 26 juli 2010, in Uncategorized. Markeer de permalink als favoriet. 19 reacties.

  1. Wordt ikkippig?
    Of heb ik dit mannetje eerder gezien?

  2. ik had hem eerder geplaatst
    kon toen niet meer bij mijn blog komen
    heb hem met veel moeite verwijderd
    had daar handschoenen bij nodig
    in de tekst inmiddels een enkele wijziging aangebracht
    zo is die nog beter:))))
    henniggroetje

  3. Vuurhen,
    Ik had eenzelfde soort ervaring….
    Wie niet:-?
    Groet, Vogelvrij.
    Oh ja, zaterdag in het Neijenhuis geweest.

  4. ai
    ik was er niet
    jammer
    nou ja

  5. Erg pakkend en ik kan niet anders dan bevestigen… mooi!

  6. ZichvanVerre

    Ik vind de taal en het rijm mooi, maar ik vat hem (nog) niet.

  7. moet me aansluiten bij @ZichvanVerre, heerlijk gedicht maar er blijft nog veel ruimte voor allerlei gedachten over..

  8. mooi
    thera
    om de dag te beginnen

  9. zich van verre
    het vatten
    je woont een week naast een haan en er ontstaat zoiets
    van het een komt het ander
    beetje associëren
    de hanen die altijd kraaien in die hete verlaten dorpen in zuid-europa
    het enige dat je hoort
    de mensen die oorlog maken
    of erger of anders
    ik ben blij met je mooi

  10. flo
    een gedicht mag ruimte geven
    vind ik
    jij denkt waarschijnlijk aan jouw haan an zijn kraaien:)))
    het is associatief ontstaan
    en dat is lekker schrijven

  11. Aad Verbaast

    Als je die kop ziet zou je inderdaad knap onrustig worden 😉

  12. ik lees er telkens wat anders in omdat het veel ruimte laat voor eigen interpretatie
    maar daders is erg expliciet
    bijna echt vakantie groetje
    xd

  13. aad,
    daar kun je maar beter geen ruzie mee krijgen
    kiezels
    i.p.v. daders iets anders misschien?
    en teveel ruimte?
    fijne vakantie
    ik hoor het wel
    met groet en dank

  14. Harry C.A. Daudt

    @van foto+beeld begin ik…te kraaien.
    -groetvandichterbijgrave-

  15. harry de haan
    in het kader van schrijf eens over dieren
    groet

  16. voor mij mag er iets anders staan, ja
    de ruimte is goed
    dank je wel, groetje,
    d

  17. kiezels
    ik heb het veranderd
    oorspronkelijke versie:))
    groet je en dank

  18. Andre Calis

    mooi: stokers van het eigen vuur juffer, mooi

  19. andre,
    mooie reactie
    een spel van woorden

