een moederziel – zielsgeluk – zielepijn

                                                                                                                                                 
                                                                                                                                                   
                                                                                                                                                    
                                                                                                                                                    
een moederziel
 
 
telkens op de berg
recht hij zijn rug
wacht het groeien
van vleugels in de wind
en vliegt
 
ziel onder zijn arm
een moederziel
 
over het dal
tot de eerste kerk
waar hij in heiligheid
de ziel een kindje geeft
 
 

 
* bij wie niet in vliegen gelooft
groeien geen vleugels
 
 
 
 
zielsgeluk
 
 
zomaar en gewoon
op een krukje in de zon
vervuld van het nu
 
los van mensen en dingen
proeft de ziel zijn zaligheid
 
 
 
zielepijn
 
 
men heeft haar verminkt
het vrouw zijn en de ziel weg
gesneden uit haar
 
men heeft haar onschuld vermoord
en haar gevoel begraven
 
 
 
 
@vuurjuffer, 2 november 2010
 
 
 
Geplaatst op 2 november 2010, in Uncategorized. Markeer de permalink als favoriet. 24 reacties.

  1. Aller zielen
    erg aansprekend, V…
    groetje

  2. Marius van Artaaa

    de ziel
    is een vlieg
    die in jou
    gelooft
    als cocon,
    vuurjuffer!

  3. Veel zielenwoorden.
    Ab groet Rob

  4. bezielend

  5. schrijnend de laatste
    wat je eerste gedicht betreft:
    ik geloof wel in vliegen
    maar ook in wortelen in de aarde

  6. zielepijn doet pijn, ja.

  7. vliegen in je dromen is een kunst
    wellicht een voorteken
    van vergankelijkheid.

  8. Tonard - geroma

    Alle drie mooi bezielde stukjes, Vuurjuffer.
    Die laatste gaat door de ziel heen…..

  9. BarbaraJansma

    Mooi, die inkijkjes. Mag kippevel ook?

  10. Ingrid van den Bergh

    vogel op avontuur
    geluk
    pijn

  11. dank voor jullie reacties
    ze warmen mijn ziel

  12. toen ik je titel(s) las, dacht ik dat die sloeg(en) op een moederziel, vol zielsgeluk en zielepijn
    voor mij geldt dat nu
    een moeder die ik zielsveel mis
    en kinderen waar ik zielsveel van houd
    dus verrassend waren je gedichten
    kies ik voor zielsgeluk
    maar dan soms met mensen en dingen
    of gedichten als deze
    liefs

  13. Mooi drieluik

  14. marijke,
    eigenlijk zijn die drie gedichten een beetje los zand
    eigenlijk heb ik ook weinig met allerzielen
    met mijn hervormde achtergrond
    maar wel veel met zielen
    enfin
    moeders en kinderen
    om te missen en van te houden
    dan zit het wel goed
    dat diepe zomaar geluksgevoel staat voor mij los van mensen en dingen
    een soort vrijheid
    maar is zeldzaam, dat wel
    vogel-vrij,
    dank voor het compliment
    met een groet

  15. vol van mooie woorden
    die zinnen werden
    zo doordacht
    verrijkend

  16. jouw commentaar bevat voor mij mooie woorden
    dank en groet je

  17. =los van mensen en dingen proeft de ziel zijn zaligheid=
    hoe prachtig vuurjuffer!
    en nog vele van die mooie doorleefde woorden
    dank je voor deze warme bijdrage op dit zielenfeest want zo voelt het
    ik heb pas een kwart gelezen
    wat een enthousiasme, wat een schoonheid kom ik tegen
    maar ik mistte jouw link bij de deelnemers en kwam daarom even een kijkje nemen waar je was.
    zou jij deze link er ook bij willen zetten?
    dan staat jouw eigen avatar er namelijk bij.http://www.vkblog.nl/bericht/354212/
    met een hartegroet van mijhttp://www.vkblog.nl/bericht/354529/

  18. in het plaatsen van een link moet ik mij even verdiepen
    met dank voor het initiatief
    en felicitaties voor het grootse succes
    zielsgroetje

  19. a dove cannot fly with mud on her wings
    die gedachte kwam weer in mij op
    het was een periode mijn lievelings spreuk
    liefs Moon

  20. lieve moon
    een mooie spreuk
    en terecht hier
    denk ik
    groet

  21. vuurjuffer
    zag ik gisteren in een flits op de voorpagina iets met een titel: een dag in november?
    nu vind ik het niet
    vandaar dat ik schreef bij mij dat ik onderweg was naar jou
    groetje

  22. svara
    ik heb het weggehaald
    even niet………
    warme groet terug

  23. ja…zo is, doet een ziel…je wilt haar behoeden maar vliegen moet ze anders sterft ze

  24. een dode ziel, gala
    daar moet je niet aan denken

