man bij kachel, een schilderij van lou loeber *

                                                                                                                                               
                                                                                                                                               
                                                                                                                                                

hij zit

gevangen in warmte

de dag voorbij

en alles wat hij deed

wat hij spaarzaam zei

 

 

zijn rust

zijn brood verdiend

het hoofd gezakt

een leven

in lijnen kleur gepakt

 

 

 

 

 

 

 

 afbeelding: man bij kachel, lou loeber, 1946

 

tekst:        vuurjuffer/hennie van ee, 2011

 

* met dank aan barbara jansma die mij op het spoor zette 
 
 
 
 

Geplaatst op 18 januari 2011, in Uncategorized. Markeer de permalink als favoriet. 14 reacties.

  1. Heel mooi, zowel het schilderij als de tekst.

  2. Hey, wat een mooi schilderij
    en wat een toepasselijke tekst.

  3. Ingrid van den Bergh

    … gaf woorden aan het beeld

  4. blij met jullie commentaar
    ik vond het schilderij heel bijzonder
    onder het lamplicht zijn de kleuren mooier dan vanmiddag
    het was moeilijk de juiste woorden te vinden
    want in dit kader(!) is het gauw teveel
    groetjes

  5. BarbaraJansma

    Alles alsmaar kleiner gemaakt, tot de essentie overbleef.
    Goh, wat bijzonder is dit.
    PS Lou was haar naam, haar eigen en haar schildersnaam, Louise slechts haar doopnaam.
    Je zou haar enorme deugd doen als je haar Lou Loeber noemt.

  6. hoi bar
    ik doe het meteen
    wat denk je van de woorden?
    zou zij ze passend gevonden hebben?
    ach, moeilijke vraag
    groet

  7. BarbaraJansma

    O wat fijn. Dank je wel.
    Die vraag kan ik niet beantwoorden, maar ze was een heel precies en erg aardig mens.
    Ik denk dat ze zeer tevreden is, en misschien zelfs wel verlegen ermee.
    Als je wilt vraag ik het na, bij een oude vriendin van haar.

  8. je had me haar al beschreven
    ik heb wel een beetje beeld van haar
    daarom heb ik getwijfeld om dit te plaatsen
    maar ik vind het schilderij zo bijzonder
    de woorden heb ik vele malen herschreven
    het lijkt zo simpel
    hoe moeilijk kan simpel zijn
    je zou eens kunnen zeggen dat bij een schilderij van lou
    woorden geplaatst zijn
    dat haar werk nog steeds veel indruk maakt
    zoiets
    misschien

  9. BarbaraJansma

    Oude vriendin heeft je gelezen, en denkt dat het goed is voor Lou, al kan ze dat niet uitmaken voor een ander.
    Over simpel gesproken, ik denk dat de schilder er zelf ook decennia over deed. Weet het wel zeker eigenlijk.

  10. @barbara
    gewoon fijn
    met respect voor de schilderes

  11. tonard-lebonton

    een mooie combi.

  12. dank
    jullie ook!

  13. prachtig …het past en het schrijnt

  14. het schrijnen
    fijn dat je dat eruit haalde
    groet

