zoveel later

die nacht is hij niet alleen

loopt iemand door het huis

op warme voeten

en met adem

iemand van de toekomst

iemand van later

die hem voortduwen zal

verschonen

helpen bij het eten

rode kool met appeltjes

niet voeren

dat is voor de vogels

 

die nacht lekt een traan

uit zijn gesloten ogen

blij

met nog zoveel later

Geplaatst op 7 juni 2012, in poëzie en getagd als , , . Markeer de permalink als favoriet. 23 reacties.

  1. pure contemplatie van wat rest hennie, indringend werk! dank

    gr enrico

  2. ha, dank voor de likes
    ze werken weer

  3. ik vind de sfeer heel beeldend beschreven
    ben er helemaal bij
    alleen mis ik een verbinding tussen de eerste twee regels

  4. de eerste twee regels en de rest?
    of tussen regel 1 en 2?

    als je hulpbehoevend bent, lijkt het me beter om ’s nachts niet alleen thuis te zijn

    zou dat een antwoord kunnen zijn?

    gr

  5. Ik begrijp dat ik niet helemaal duidelijk was
    de inhoud begrijp ik

    maar tussen regel 1 en regel twee (de overgang) loopt het niet lekker (voor mij)
    of ik een woord mis

  6. ik ben zo vrij om nog even (ongevraagd 🙂 mee te denken n.a.v jouw reactie
    ik las ook al
    er loopt iemand, maar het woordje ‘er’ vond ik ook niet mooi
    hoe zou het zijn?

    die nacht is hij niet alleen

    op warme voeten

    loopt iemand

    met adem

    iemand van de toekomst
    ………….

    groetjes weer

  7. Oud en hulpbehoevend

    elke nacht duurde enorm lang
    hij was bang
    nu niet meer
    er loopt iemand heen en weer

    Ontelbaar zijn de oude mensjes die met een vuil achterwerk eenzaam wachten op de dood.
    Weer een prachtig gedicht, Hennie.
    Lenjef

  8. Die zin over alleen zijn…
    Die nacht is hij niet alleen
    In mijn oren klinkt dat niet zo lekker, hoe is dit:
    die nacht heeft hij bezoek
    etc.

    Ik vind het wel griezelig hoor, veranderingen voorstellen in een gedicht.

    • zo’n eerste zin benadrukt dat hij veel alleen is,
      maar die nacht niet
      zo heb ik het bedoeld
      die nacht heeft hij bezoek, zegt wat mij betreft wat anders

      zelf probeer ik ook voorzichtig met andermans dichten om te gaan
      maar je kunt heel veel van elkaar leren
      misschien moeten we gewoon wat vaker feedback geven
      alleen “mooi” zegt niet zoveel

      gr

  9. Mooi gedicht over een voorland dat me zorgen baart
    Zeker in deze tijd

  10. joost tibosch sr

    Ben al flink oud en krakkemikkig. Merk dat je heel lang hoe dan ook jongensachtig “blij” kunt zijn en blijven met dat gevoel van “zoveel later”..

  11. oei, nu durf ik niet alleen ‘mooi’ te zeggen. Dat vind ik namelijk, ik vind het mooi en het komt binnen.

  12. Prachtig angstaanjagend gedicht. Het komt steeds dichterbij. Mijn moeder is al bijna zover.

