de Waarheid

de Waarheid doet er niet meer toe
zij heeft al genoeg onheil aangericht
burgers de benen gebroken
gezichten onklaar gemaakt

nu iedereen zijn vriend gevonden heeft
slechts een enkeling nog niet
laten wij de Waarheid daar waar wij
haar willen, ergens in het midden

oktober 2012

Geplaatst op 22 oktober 2012, in poëzie en getagd als . Markeer de permalink als favoriet. 17 reacties.

  1. het triggert
    vooral de woorden ‘de’ voor Waarheid en ‘wij willen’ en ‘ergens’ waardoor het als De Waarheid leest en niet als ‘waarheid’ . 🙂

  2. Meen je dat nou werkelijk, Hennie, dat de waarheid er niet toe doet en we hem maar ergens in het midden moeten laten bungelen? Of is het meer poëtisch bedoeld, daar waar niets er meer toe doet?

  3. Wat is de waarheid? De ander zijn werkelijkheid is niet noodzakelijk die van mij.

  4. Lekker, dat hitte record in de herfst.

  5. rikus, goed dat je het kunt waarderen
    de waarheid ligt toch altijd ergens in het midden

  6. Gezichten onklaar gemaakt, dat vind ik prachtig. Allereerst denk ik aan de opstand, de zogenaamde lente in al die warme landen, komt door die benen breken en de gezichten onklaar,

    Dan daarna denk ik aan de herfst na de verkiezingen, hoe partijen, ineens een ander gezicht tonen, opschuiven, komt door die waarheid die in het midden ligt. Mooi gevonden, ja, ik heb het gedicht aangetrokken als een lente- en herfstjas en zal die gezichten onklaar nu altijd verbinden aan het geweld dat bijna dagelijks te zien is op het journaal.

  7. Rekbare feitelijkheid

    misschien is de waarheid dat wat we echt willen horen
    of juist niet
    wanneer het ons hart vult met verdriet
    onderweg naar de echtheid lopen veel wegen verloren

    De waarheid is dat ik steeds van jouw gedichten geniet, Hennie.
    Dank je wel!
    Lenjef

