achter de gordijnen

achter dichte gordijnen
ademt de straat zijn rustig ritme
het leven is gestorven
de kinderstemmen geborgen
in een plastic speelgoedkist

het asfalt zuigt het licht
uit de lantaarnpalen
zachte plekken
de buurman aan de overkant
heeft zijn fiets in slaap gesust

er speelt een maan
langs donkere gordijnen

©hvanee, 2010 – 2012

nr.635

Geplaatst op 14 november 2012, in poëzie en getagd als , , . Markeer de permalink als favoriet. 21 reacties.

  1. ha mooi dat magische moment gevangen in je woorden hennie:-) fraai !!

  2. Mooi en volgens mij snap ik deze zowaar in een keer.:)

  3. mooi hoe je van binnen naar buiten kijkt en dan andersom
    tenminste zo lees ik het

  4. ik vind die spelende maan leuk maar niet aan het eind, het eind is voor mij de in slaap gesuste fiets. Als het mag.

    • dat mag
      het is even naar buiten kijken
      niets zien, alleen het licht van de lantaarnpalen
      en dan weer verder slapen
      bovendien maken de gordijnen in eerste en laatste regel het rond

      eigenlijk wou ik het maar zo houden
      toch blij met jouw reactie

  5. Jouw dichttalent is nog steeds bijzonder,al is het mijn onderwerpkeuze vaak niet.
    Zou er sprake zijn van een tweedeling?

    65+ en 65-?

  6. niet anoniem natuurlijk. Groet Laila.

  7. For ever Young. Was het maar waar.Hoewel?
    Maar ik werk nog drie jaar , drie dagen en probeer daarin mezelf te blijven verrassen . Dan sta je iets ander in het leven, denk ik.

  8. Nee joh; drie jaar drie dagen per week.Alzheimer?;-)

  9. Privé

    een sfeerbeeld van hoe het kan zijn
    achter de schijn
    van een gordijn
    de dunne grens van een privéterrein

    Een onnavolgbaar knap geschreven gedicht, Hennie.
    Waar heb jij die gouden pen gekocht? 🙂
    Lenjef

  10. een glimlach, lenjef
    ik heb er plezier in, da’s goud, toch?
    met een groet

  11. Prachtig! Dit vind ik een van de mooiste gedichten die ik hier al gelezen heb. Vooral het beeld van de speelgoedkist spreekt (me aan).

