een ijzeren wicht

beelden aan zee

beelden aan zee

daar sta je dan

hier ben je nu

niet langer geborgen

ergens in het donker

maar hier

in schoongewassen lucht

meidje aan zee

waar de zon je in

haar volle stralen vat

nu zie ik wie je bent

je adem stoot de golven

af en aan

je vlechten wijzen wind

laten we leven meidje

leven aan zee

maart, 2013

©hvanee

Geplaatst op 25 maart 2013, in poëzie en getagd als , , . Markeer de permalink als favoriet. 23 reacties.

  1. mooie eindzin (aan zee). Ze straalt kracht uit, net als je dicht.

    • hoi ingrid,
      ken je blof (met /)?
      “laten we dansen, mijn liefste
      dansen aan zee”
      het wil niet uit mijn hoofd

      ze straalt kracht uit, dat vind ik ook, mooi meidje

  2. Kende het liedeje niet maar ben gaan luisteren. Zet het graag even hier voor je neer:

    • Mooi he, de horizon waaraan we verdwijnen
      Dank voor de link
      Er is ook nog een versie waar ze zingen met cristina branco , de fado zangeres
      Moeite waard

      Groet je

  3. Ze ziet er alvast heel wat aardiger uit dan haar middeleeuwse versie.
    En beslist ook minder “ruig” dan de Engelse, hoewel ze blijkbaar ook de golven met haar adem stoot.
    Het beeld dat je ervan schetste samen met de woorden waarmee je haar vlechten bind, zijn prachtig.
    Volgens mij is haar echte naam Marina, Maria of Marij …

    En ik weet nu ook weer zeker dat ‘ongerijmd’ ook Hennie heet =]

  4. ‘bindt’… =/

  5. Ze heet ‘Wicht’ en werd gemaakt door Oswald Wenckebach. Pracht blog en foto! Zo stralend.

    Scheveningen/beelden aan zee-Wicht- Oswald Wenckebach

  6. Oeps, en weg was de “Iron Maiden”…
    Is het je trouwens ook opgevallen hoe treffend de gelijkenis met jouw profielfoto is?

    😉

  7. Oxiderende schoonheid

    een ijzeren meisje dat tot ieders verbeelding spreekt
    door kunstige handen in een vorm gegoten
    staart met stalen blik naar voorbijvarende boten
    ze is levensecht, alleen een kloppend hart ontbreekt

    Jouw mooie gedicht heeft het ijzeren wicht een ‘ziel’ gegeven, Hennie!
    Weer knap gedaan hoor!
    Amai!
    Lenjef

  8. Hennie ik moet het opnieuw zeggen: Dit is de mooiste die ik tot nu toe van je las.
    Ik kan dus ook zeggen: Je wordt alsmaar beter.
    Ik heb je RSS in mijn mailbox gezet.

  9. mooi weer Hennie
    met jullie neusjes op dezelfde lijn 🙂

  10. oh nu zie ik het 😉

