schilderij met ballen

Schilderij met ballen

Ted van Lieshout

 

De schaduwen zijn lang dit jaar en

minder beweeglijk als hij de straat

oversteekt naar het plantsoen.

Zijn stap is zwaar, hij zou hem

lichter willen en dan een bal

misschien om te schieten op

een doel van jassen. Jassen op

de grond, dat zie je niet veel meer.

het park ligt stil

de bank nog vrij

ballen rollen in het gras

zijn hart versnelt

de adem steekt

hij wacht

Hij wacht de mussen uit de lucht,

wat niet te keren valt, de kinderen

uit school.

Ze zullen zo wel komen.

 

©hvanee, april 2013

 

 

 

Geplaatst op 5 april 2013, in poëzie. Markeer de permalink als favoriet. 16 reacties.

  1. Oeps, titel vergeten.
    Ballen, lijkt me wel wat.

  2. Ben helemaal weg van die eerste strofe; eigenlijk is het voor mij daar af, ongeveer 🙂
    Mooi

  3. Ja, nu je het zegt, het had daar af kunnen zijn
    heb er totaal niet bij stilgestaan
    en dan gebeurt er daarna nog zoveel
    dank voor je reactie soli, het voegt voor mij altijd iets toe

  4. Mooi vind ik dat jouw gedicht een simpele beschrijving van het schilderij overstijgt. Dat vind ik voortdurend zo knap aan jouw dichtkunst. Bovendien een prachtig vers in drie bedrijven.

  5. Ik ben het met Soli èn met Ingrid eens; de eerste strofe zou een heel gedicht kunnen zijn, maar met die laatste twee is het minstens zo mooi.

  6. Wat mooi die losgeslagen, stuiterende basketballen … en dan jouw woordenschilderij erbij, zo vol hoop. Ik zie dat park zó mijn geestesoog binnendobberen.

  7. wat een ondraaglijkheid proef ik hier tussen de woorden door …
    mooi hennie!!

  8. annevellinga

    mooi vierluik door de seizoenen, heb het vier keer gelezen ook, en het geheel wordt steeds knapper

  9. Gisteren, vandaag, morgen…

    zijn schaduw loopt in diepe sporen van de voorzaten
    straks allicht met gedempte stem
    de kleinkinderen in die van hem
    nu spelen ze nog luidruchtig met ballen in de straten

    De tijdelijkheid in een mooi gedicht weergegeven, Hennie.
    Lenjef

  10. Met een dank voor de likes
    Veelzeggend

