vrouwenleven (1)

vrouwenportret

vrouwenportret, modigliani

 

Haar wereld is te glad voor het 

stroeve woord.

Ingeklemd tussen familie,

vrienden en wat liefde is

er geen ruimte voor de

eenzaamheid.

Geen tijd meer voor de

pijn, alleen het versgezette

kopje thee met koek en

drink vandaag gezellig mee.

 

Wat schuurt, wat klemt ligt

buiten.  Een stapel groot

verdriet, het is niet meer van haar.

De woorden hebben dienst

gedaan. Wat rijmde ooit op

heengegaan?

 

©hvanee, april 2013

 

 

 

Geplaatst op 9 april 2013, in poëzie en getagd als , , , . Markeer de permalink als favoriet. 8 reacties.

  1. Lang gekeken naar het woordje is.
    Ik zou het geloof ik op een eigen regel zetten.
    Het leest nu zo gemakkelijk als het eind, dat het moeilijk is om het als het begin van de volgende regel te lezen.

    En dan: Alles is constatering. Alleen de laatste regel is een vraag. Daarom verdient die naar mijn gevoel ook een eigen regel. En wellicht zelfs na een tussenregel ?
    Met als bijkomend voordeel dat die woorden ook daadwerkelijk heengaan.

    • simen, blij met jouw reactie, daar kan ik wat mee

      dat is moet natuurlijk is is zijn
      ik vind het wel aardig om de lezer hier mee te laten spelen
      maar het kan anders
      regelafbreking blijft moeilijk, voor mij een gevoelskwestie

      ook over de laatste regel heb ik nagedacht
      heengegaan bewust apart gezet
      maar het hoort wel bij het voorgaande

      enfin, ik denk nog na en hou me aanbevolen voor opmerkingen

      dank

  2. als ik mij mag moeien: niet eens
    -is- leest nu mooi dubbel
    en -heengegaan- staat goed alleen en daar rijmt ook niks op, zelfs geen witregel

    • ha soli, je mag moeien, graag zelfs
      jouw laatste regel is mooi, ik denk ook dat een witregel mijn laatste zin er teveel zou buitenplaatsen
      ik vind het verdriet nog aan haar kleven, mede dankzij die ingetogen kleuren
      en ondanks de grote stapel buiten, enfin

      groet je

  3. Jeanne Hébuterne viel voor hem

    zonder Modigliani wou ze niet langer leven
    zijn dood werd die van haar
    het einde van een kunstenaars paar
    mooie liedjes duren gewoonlijk slechts even

    De geschilderde tranen in haar ogen zullen waarschijnlijk nooit opdrogen.
    Van een triestig verhaal heb je weer een prachtig gedicht gemaakt, Hennie.
    Amai!
    Lenjef

  4. lenjef,
    jeanne, zijn model en echtgenote, jij weet dat
    haar verhaal ken ik niet
    je hebt me op een spoor gezet
    zij draagt de droefheid in de kleuren

    dank, hennie

    • na zijn dood gooide zij zich van de vijfde verdieping, waarbij zij en haar ongeboren kind omkwamen,
      ze lieten een dochter na

      daar hoort een ander gedicht bij
      of bij het dicht een ander portret

