Dag school

H050_426

 

foto: internet, onderwijserfgoed

De school is weg, het schoolplein ligt er nog.
Kinderstemmen roepen om een bal.

Ik droeg mijn bruine schoenen met een geplooide rok.
Niet dat ik dat wou, maar God had zo beschikt.

Hij hield het leven in Zijn hand en later ook de dood.
School met den bijbel, waar ben je nou?

Nu het leven uit de hand en de dood niet langer later.

©hvanee, augustus 2013

Geplaatst op 19 augustus 2013, in poëzie en getagd als , , . Markeer de permalink als favoriet. 9 reacties.

  1. Denk dadelijk aan de school van een deel van mijn jeugd die ik zo lang heb gezocht, pas deze zomer weet ik waar hij stond, op de plaats waar ik jarenlang de dagelijkse boodschappen deed. Ook die winkel is nu wel, die gebouwen van weleer, met zoveel onder het dak van vroeger, die blijven in onze gedachten. Het beeld dat je oproept vind ik mooi.

  2. dank voor de likes, fijn!

  3. Rebelse Huisvrouw

    Ik heb op een katholieke meisjesschool gezeten. Ik geloof dat we 6000x per dag moesten bidden en toen ik ooit eens na de vakantie terugkeerde en mijn uniform bleek boven te knie te hangen (ik was behoorlijk gegroeid) werd ik direct naar huis gestuurd.

    ‘Ik droeg mijn bruine schoenen met een geplooide rok
    Niet dat ik dat wou, maar God had zo beschikt’ – inderdaad, dat dacht ik ook wel eens. Maar mijn uniform was donkerblauw. Na het lezen was ik direct weer terug in de tijd. Mooi.

  4. Is incest geen zonde in de ogen van God?

    volgens de Bijbel zijn Adam en Eva en zoon Kaïn
    het begin
    gezin
    waar Kaïn zijn vrouwtje haalde dát staat er niet in

    Zomaar een spontane bedenking bij jouw mooie gedicht, Hennie. 😀
    Lenjef 😀

    • Had hij wel een vrouwtje? Was zijn broer niet Abel ?

      Zoveel jaar chr onderwijs heeft weinig zoden aan de dijk gezet!

      Groet

      • ja, maar die sloeg hij snel uit jaloezie dood
        toen kon hij enkel paren
        met meisjes die allemaal zijn zusters waren
        of met zijn moeder die er als enige vrouw overschoot
        er waren, volgens de Bijbel, geen andere mensen geschapen
        veel vreugde met andere vrouwen viel er dus helemaal niet te rapen

        😀
        Lenjef

  5. Tja, dan toch een geval van incest
    Lenjef, je weet van het leven en van de boeken

    Chapeau!

