zie

turner-william-mallord-joseph--landschaft-mit-fluss-und-bergen-in-794545

william turner
landschap met rivier

zie
hoe zijn hand de koeien
in de uiterwaarden schikt
hij stenen in rivieren mikt
zodat hun loop verandert

zie
hoe zijn hand de velden
naar de zon toebuigt
het geel geler dan
dat dat mij raken kan

hoe hij het licht
tussen de bomen weeft
mij daarmee ruimte geeft
zie

©hvanee, augustus 2013

Geplaatst op 30 augustus 2013, in poëzie en getagd als , , , . Markeer de permalink als favoriet. 21 reacties.

  1. Dit vind ik echt een meesterwerk.

    Je kan denken aan een God, maar ik zie een schilder aan het werk, heel secuur en daarna heel grappig, alsof hij in het gedicht past en wat koeien gooit tegen het doek alsof het een dartspel is. Ik geniet er van.

  2. Zilver, je kijkt goed en dat is een kunst, als het schilderen.
    Dank

  3. Wat een schitterend gedicht, Hennie!
    Je hebt Turner beschreven zoals ik hem ook aanvoel.
    Prachtige luchten schilderde die man, hé?
    Een waar kunstenaar, verwijzend naar een uitspraak van Picasso ; in zijn werken wordt een gele vlek pas ècht een zon.

    Fijn weekend nog
    Dauw

  4. Turner zette de wereld naar zijn hand, jij zet zijn wereld weer naar jouw hand….. “stenen in rivieren mikt”, prachtig. En die woorden mik jij dan weer in je gedicht. Hoe ‘rond’ wil je het hebben?!

    • Hi Corline, je kent het vast wel, dat mooie lied van Bram Vermeulen: ik heb een steen verlegd in een rivier…
      Mooi dat je langskwam

      Met een dank voor de likes, ze doen weer goed:)

      • Ik moest er inderdaad aan denken toen ik je gedicht las Al verleggen we maar één steen tijdens ons leven.

      • Ik heb een steen verlegd in een rivier op aarde
        Het water gaat er anders dan voorheen
        De stroom van een rivier hou je niet tegen
        Het water vindt altijd een weg omheen

        Bram Vermeulen

  5. En vandaag lees ik er een nieuwe liefde in, die plots het leven mooier maakt, kleur geeft en ruimte geeft en maakt.

    Dat is altijd zo bijzonder met jouw gedichten, je kan ze aantrekken, er in wonen, heel bijzonder. Fijne avond!

  6. De onzichtbare hand, toch zichtbaar. Mooi geheel, gedicht en foto.

  7. Héél mooi. Ik word er lichter van en lijk tussen de bomen te zweven. En hoe het lezen van dit mooie gedicht me plots weer alle ruimte geeft.. Dank je wel.

  8. Rebelse Huisvrouw

    Bijzonder mooi.
    ‘..hoe hij het licht tussen de bomen weeft’ – je ZIET het inderdaad voor je.

  9. Ik geniet! Dank je wel!

  10. Kleurig talent

    van een blanco canvas een puur kunstwerk maken
    ’t is niet iedereen gegeven
    in dit korte leven
    om met pigmenten het hart van een mens te raken

    Knap schilderij én gedicht, Hennie!
    Lenjef

