jouw eenvoud

giorgione12_0512_7f7

Giorgione, 1506
de oude vrouw

ik heb je gekend
tussen al die vrome heren
met rijkdom en macht
jou herkend

jouw eenvoud
jouw kracht

met de jaren
raakte ik je kwijt
kende ik je minder
en minder

nu ben ik je naam vergeten

©portretten, oktober 2013
hvanee

Geplaatst op 18 oktober 2013, in poëzie en getagd als , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 12 reacties.

  1. Oei, dat komt aan, het is zo raak als het maar zijn kan.

    En wat een mooi werk, die blik spreek boekdelen.

    Doe je ook mee aan de Turing gedichtenwedstrijd?

    • Ja, prachtig portret hé, geschilderd in een tijd dat men mensen met macht en pracht schilderde

      nee, ik ben niet meer zo van de dichtwedstrijden, heb dat wel gedaan

  2. Zo, wat heftig! Het is weer helemaal raak, Hennie. Dat zo’n schilderij na vijfhonderd jaar nog niet aan zeggingskracht heeft ingeboet, zegt wel wat over de schilder!

  3. Herkenbaar, zal wel altijd blijven niet te wissen leed.

  4. Gedicht en portret passen mooi bij elkaar

  5. en nu is zij een nummer
    en wij het loket
    waar zij om bijstand vraagt
    met de pandbrief in haar hand geklemd
    en haar vinger wijzend op haar huidige recht 🙂

  6. Prachtig. Dit gedicht hoort gewoon bij het schilderij, het is direct een heel verhaal.

