het slaapkamergordijn

bol gordijn

 

Er waait een trein

door het open raam

met gesloten ogen

naar Praag en verder

daar was de oorlog

ik zie het verdriet

de pijn

hun liefde

trage beelden

in zwart wit

het is vroeger

ergens in de verte

sterft een trein

 wind bolt

het slaapkamergordijn

© corrienijenmanting.weebly.com

© hvanee, augustus 2014

 

Geplaatst op 19 augustus 2014, in poëzie en getagd als , , , . Markeer de permalink als favoriet. 9 reacties.

  1. Mooi, alleen Praag kan ik slecht plaatsen.
    Vriendelijke groet,

    • Als filmbeelden….

      De rechtstreekse trein van Amsterdam naar Praag en Warschau gaat verdwijnen, las ik
      Ben nog nooit in die steden geweest, maar ik associeer ze met verdriet en liefde, vandaar

      Dank voor het mooi, soms komt het uit het hart….

      De foto kostte Corrie waarschijnlijk meer moeite

      • De treinreis van Amsterdam naar Praag is prachtig.
        Alle verschillende landschappen schuiven voorbij.
        Ik snap dan ook niet dat mensen dit in een slaaptrein willen doen of nog erger met het vliegtuig.
        Praag is een wonderschone stad en het bezoeken meer dan waard.
        Berlijn moet ook zo mooi zijn, maar daar reed ik alleen maar doorheen.

        Vriendelijke groet,

  2. Waarom?

    geluiden door de vier winden gedragen
    kunnen plots spontaan blij maken
    én de snaar van oude smart raken
    wanneer ‘t voorbij bol staat van vragen

    Konden gordijnen praten, ’t zou weinigen onberoerd laten…
    Een heel mooi gedicht en dito foto, Hennie!
    Lenjef

    • Ai Lenjef, blij met heel mooi.

      Het zijn idd geluiden die iets oproepen, in dit geval wakker maken en waar je dan even in blijft hangen. Zoiets.
      Jij verwoordt het weer mooi.
      Dank en groet

  3. Het gedicht herinnert mij aan de film ‘The Unbearable Lightness of Being’ die ik heel lang geleden ’s heb gezien.
    Mooi geworden, Hennie!
    Wederom dank voor de mooie reacties.

  4. Prachtig gedicht, wat heel veel oproept.
    Kan me voorstellen dat het niet eenvoudig was de foto te maken….

