nummer 1000

ik schreef mijn huis met strakke ogen
gesloten achter de gordijnen
het tuinpad lag nog onbewogen
achter wolken wou de zon niet schijnen

de lage lucht boog rozenbogen
ik schreef mijn huis op zwarte lijnen
ergens werd het lot gewogen
de laatste zwaluw ging verdwijnen

ik schrijf de deur wagenwijd open
hoor de trap weer stiekem kraken
en ruik het versgebakken brood

ik schrijf het veilig binnenlopen
zie de bloemen op het laken
en kleur het raam dat uitzicht bood

© hennie van ee
zwolle – arnhem – elst
december 2006 – januari 2017

nr. 1000
uit het archief (aangepast)

Geplaatst op 31 januari 2017, in poëzie en getagd als , , , . Markeer de permalink als favoriet. 20 reacties.

  1. Mooi, warme herinnering

  2. Een sonnet dat klinkt als een klok. Verdriet en rouw zo beschreven, bezongen zou ik willen zeggen, waardoor het lichter wordt. Letterlijk.
    (Jij had de Turing gedichtenwedstrijd moeten winnen!)

  3. Wat een ontroerend mooi gedicht, Hennie! Daar heb je vast wel lang over gedaan..of ben jij een van de dichters die het zo even uit de mouw schudden?
    Hoe dan ook, het is prachtig!

    • Af en toe schud ik wat uit mijn mouw. Dit gedicht niet. Het is een persoonlijk verhaal en er gingen veel voorstudies aan vooraf.
      Dank voor het compliment.

  4. Met zicht op gisteren

    achter dubbele gordijnen die het leven verbergen
    zoals de toekomst die morgen verleden heet
    en waarvan geen mens ook maar iets weet
    daar gebeurt het voor ons, de reuzen en dwergen

    Je kleurde het raam weer weergaloos mooi, Hennie!
    Amai!
    Lenjef

  5. Wou …?

    Metbtaal kan alles
    Zelfs een verzonnen woord
    Je eigen taal
    zet gevoel op papier
    Het wordt begrepen
    of genuttigd
    als jouw last
    die je
    van je afschrijft

  6. Erg mooi, Hennie! Hij komt binnen…

  7. Ik sta perplex. Zo herkenbaar mooi.

  8. Al mijn trouwe en ontrouwe lezers, dank voor jullie langskomen steeds.Voor mij een stimulans om door te gaan, door te gaan…
    Met een warme wintergroet
    Hennie

