inzicht

wat als je huid openbarst

zo het binnenste bloot legt

je ziel bijvoorbeeld

of anders de kern

wat als je dan ziet

wat altijd verscholen bleef

je eindelijk zicht krijgt

in en op

wie je bent

wie je was

en waarom

 

© hennie van ee, augustus 2017

Geplaatst op 15 augustus 2017, in poëzie en getagd als , , . Markeer de permalink als favoriet. 10 reacties.

  1. Inkijkje geeft inzicht…

  2. Een beeld in de spiegel

    Ik ben wie ik ben.
    Welke kracht drijft het schrijven van de balpen?

    Het verstand zegt vaak andere dingen dan het hart.
    Toch huizen ze beiden in hetzelfde lichaam, zij het elk in een kamer apart.

    Starende naar een spiegel met de blik op jezelf.
    Hoeveel wezens zie je dan, acht, tien…elf?

    Misschien kijk je naar het kind van jouw ouders.
    Zie je een zwak mens of een atleet met sterke schouders.

    Naargelang de stemming van het gemoed
    is het telkens een ander beeld dat je ontmoet.

    Elke ‘ik’ is een kracht zonder spiegelbeeld
    die het gevoel en denken van de drager bespeelt.

    Als een onvervangbare materieloze harde schijf
    woont deze ik in het brein met het hart als buitenverblijf.

    Zeg ‘ik’, wie denk je dat gij zijt?
    Alles en niets, zelfs geen stofje in de ruimte van de stervende eeuwigheid.

    Jouw inzicht deed me spontaan denken aan een heel oud werkje van mij, Hennie. 🙂
    Je maakte er weer iets moois van!
    Lenjef

  3. Liever houd ik mijn ziel nog wat in de schaduw. Onderbelicht komt ze beter uit 😉

  4. Poeh! (Mag ik het zo samenvatten?)

  5. Dit is waarom het gaat Hennie

