de diagnose


letters vloeien tot een woord
zwart op wit
lijkt het de naam van een bloem
zij proeven het blad
onwennig in de mond

lippen vormen woorden
met randen van rouw
die zwaar blijven hangen
onontkoombaar
in de banen van licht

hoe zij hier kwamen
op een ochtend
langs heldere wegen

hoe zij zullen gaan
dezelfde wegen
in een ander licht

©hennievanee, 2006

Geplaatst op 18 juli 2008, in Uncategorized. Markeer de permalink als favoriet. 23 reacties.

  1. ik zie hier een compleet schilderij bij,
    woorden in banen van licht gevangen
    heb even bij gelezen hier, met veel genoegen en soms geroerd

  2. doranne, dank voor je snelle reactie
    dat mijn woorden anderen beroeren maakt stil
    groet je

  3. Oei, de titel duwt mijn denken, een trieste boodschap, maar wonderlijk mooi verwoord.

  4. Een erg mooi gedicht V. in een wending die binnen komt. De eerste en tweede strofe vind ik indrukwekkend mooi geschreven.
    groetje

  5. Prachtig!

  6. Hij blijft sterk vuurjuffer, maar ben je op herhaling? 2006; ik las hem al.

  7. PACO PAINTER

    Indrukwekkend en mooi

  8. goud en pleun, leuk dat jullie hier waren,
    kom nog eens langs en dank voor het mooie compliment
    dianne, ik was een weekje weg, pril nog:)
    laila, het jaartal staat er bij,
    ik ben niet op herhaling, het gedicht wel,
    altijd wel iemand die het voor het eerst leest en ik vind het zelf nog steeds de moeite waard
    met een regengroet voor allen

  9. he paco, we kruisten, met dank!

  10. Ingrid van den Bergh

    het onontkoombare van letters die een woord zullen vormen is hier bijzonder licht vormgegeven

  11. Hoe een diagnose alles aan het licht veranderd en ook alles in een ander licht laat zien. Het raakt, Vuurjuffer.
    Hartelijke lichtgroet, Coby

  12. www.watersport4all.nl

    Mooie tekst.
    Greets;http://www.watersport4all.nlReactie is geredigeerd

  13. Henk Arjen Baas

    – ik krijg een koude rilling – lees hopelijk – gelukkig? 2006.
    Strofe 1 is adembenemend in pijn
    Hoop dat het echt uit het verleden is…
    Weet anders niet wat ik zeggen moet, want ja het gedicht is de – bloedmooie – vertolking van het begin naar het einde. Dit in een reactie aanraken – kan ik niet….
    Erg blij je weer online te zien: ik miste je mooie dichten als plaatje:)Vuurjuffer: dit staat los van bovenstaande:))(herinnert mij ook een symbool of -deel – gezicht te leren bouwen.)
    Hele warme groet van mij!
    ArmánReactie is geredigeerd

  14. helaas, de boot verkocht!
    arman, ik ben inmiddels twee jaat verder, echt verder dus
    coby, altijd weer verrassend te lezen hoe jij de essentie uit mijn gedichten haalt
    ingrid, hoe zwaar dan weer licht kan zijn
    warme lichte groeten retour

  15. Henk Arjen Baas

    Gelukkig! Ik heb je raad op mijn tanka – net teveel – in het echt – verstaan als verandert!
    Soms ben ik ook een vette bitch:) naast lief:)
    Armán

  16. Ingrid van den Bergh

    Vuurjuffer: Alleen jij weet wat er tussen regels zweegt, of valt

  17. Gewoon prachtig!

  18. wilma, dankje
    arman, zo heeft een ieder zijn kanten
    ingrid, en met mij nog heel veel anderen, gisteren, vandaag en morgen
    zondaggroet

  19. Henk Arjen Baas

    Vuurjuffer: je raakt mij in het diepe wezenlijk – se.
    Dank voor die gift: zeldzame – oer – bronnen:)
    Armán

  20. ja mooi
    onvervangbaar kwam
    bij me op
    mjeg

  21. annet, een goede gedachte
    arman, dank voor raken

  22. koen -drijfveren

    maakt indruk! Goed geschreven!
    gr,koen

  23. dank koen, fijn dat je reageerde